Green New Deal skal løfte landdistrikterne frem mod 2030

Der skal være bedre balance mellem byrder og gevinster, når det gælder den grønne omstilling, mener Landdistrikternes Fællesråd, der lancerer en grøn helhedsplan for de danske landdistrikter under navnet Green New Deal.

Klimakrisen rummer ikke alene udfordringer. Den rummer også store muligheder for at skabe strukturelle forandringer af vores samfund. Med Green New Deal kan vi understøtte klimamålene og løfte landdistrikterne på én og samme tid.

Sådan lyder meldingen fra formand Steffen Damsgaard forud for Landdistrikternes Fællesråds årsmøde, der afholdes fredag.

Green New Deal er en helhedsplan bestående af fire pejlemærker, der tilsammen skal løfte landdistrikterne frem mod 2030.

Det kan, hvis den gennemføres, blive en ny guldalder for landdistrikterne, mener Steffen Damsgaard. Men det kræver et paradigmeskifte i klimapolitikken:

- Når det gælder den grønne omstilling, så skal byrder og gevinster i højere grad følges ad. I dag nyder de største byer godt af den strøm, der produceres ude i landdistrikterne. Men landdistrikterne drager i dag ingen nævneværdig fordel af at huse de store energianlæg. Det bør der laves om på nu, siger han.

For at rette op på den ulige fordeling af byrder, foreslår Landdistrikternes Fællesråd blandt andet en ny model for fordeling af gevinsterne ved energianlæg på land.

Den nye gevinstfordeling skal bane vejen for, at landdistrikterne bliver et attraktivt sted at bosætte sig. For særligt energikrisen har presset landdistrikternes økosystem. Når skolen lukker og busruten nedlægges, så presser det også den lokale dagligvarebutik og foreningslivet. Med Green New Deal ønsker Landdistrikternes Fællesråd at vende den udvikling.

Et nyt og grønt arbejdsmarked i landdistrikterne

Siden 2008 er antallet af små- og mellemstore virksomheder faldet med 11 pct. i landdistrikterne, mens det tilsvarende er steget med 15 pct. i hovedstadsområdet, viser en analyse  fra SMVdanmark. Det samme mønster gør sig gældende for antallet af arbejdspladser.

Muligheden for at få sig et job i landdistrikterne er altså gradvist svundet, og det tvinger på sigt borgere til at bosætte sig tættere på de større byer.

Også her skal byrder og gevinster i højere grad følges ad. For den grønne omstilling kan potentielt blive et vendepunkt for erhvervsudviklingen i landdistrikterne, hvis arbejdspladserne i højere grad placeres der, hvor den grønne strøm produceres.

- Der er ingen tvivl om, at fremtidens arbejdsmarked er grøn. Men den skal også være lokal. Det kræver vedvarende investeringer i erhvervsudvikling i landdistrikterne, og at nye teknologier såsom PtX placeres tæt på, hvor den grønne strøm produceres. Det kan med de rette rammevilkår blive et nyt væksteventyr for landdistrikterne, siger Steffen Damsgaard.

Se hele udspillet og de fire pejlemærker her