Økologisk LandsforeningØkologisk Landsforening

Gratis økologiske omlægningstjek i Langeland Kommune

Den stigende efterspørgsel på økologiske varer og ønsket om at samarbejde med landbruget om udvikling og vækst gør nu, at Langeland Kommune i samarbejde med Økologisk Landsforening tilbyder gratis, uforpligtende omlægningstjek til de landmænd, der ikke allerede er økologiske.

Økologikonsulent Jens Peter Hermansen er på omlægningstjek. Foto: Jakob Brandt

Danskernes økologiske forbrug bliver ved med at vokse og alle tal peger på, at efterspørgslen øges. Med en øget efterspørgsel er der brug for mere areal. Derfor tilbyder Økologisk Landsforening sammen med Langeland Kommune nu gratis, uforpligtende omlægningstjek til de landmænd, der ikke allerede er økologiske.

”Økologien har oplevet stor succes. Vi vil gerne bakke op om, at vores egne lokale producenter kan komme med på den rejse. Det er en rejse ind i fremtiden, hvor vi skal værne om natur og miljø og ikke mindst vores dyrebare drikkevand. Vi er ekstra sårbare på en ø og et økologisk omlægningstjek kan være vejen til at sikre, at vi altid har rent drikkevand på Langeland”, siger borgmester Tonni Hansen (SF)

Hos Økologisk Landsforening håber man på, at mange tager mod tilbuddet om et tjek af deres bedrift.

”Vi har brug for de økologiske producenter inden for alle grene. Både de store og de små producenter og det kan være afsættet, der gør det muligt at ny-etablere sig med specialproduktion og kulinariske oplevelser.

Vi skal have flere, der dyrker frugt og grønt, vi skal have nogen, der vil ride med på den nye bølge med bælgfrugter og planteprotein til human ernæring ligesom der også efterspørges danskproduceret økologisk sukker", fortæller Jens Peter Hermansen, der er økologikonsulent i Økologisk Landsforening.

En anledning til at afsøge muligheder

Det er Økologisk Landsforening, der foretager omlægningstjekkene, der er betalt af Fonden for Økologisk Jordbrug. Et omlægningstjek består i et besøg af en landbrugsfaglig økologikonsulent, som sammen med landmanden gennemgår gårdens produktions- og afsætningspotentiale i en økologisk version.

"Omlægningstjekket skal give landmanden et overblik over, hvad økologisk landbrug er. Vi får aflivet nogle myter, og det viser sig ofte, at mange kan få en god forretning ud af omlægning til økologi. Nogle går i gang med det samme, og andre har økologi med i tankerne fremadrettet. Samtidig er det en anledning til at afsøge muligheder, når landmanden planlægger bedriftens fremtid", siger Jens Peter Hermansen, projektleder i Økologisk Landsforening.

Jens Peter Hermansen, projektleder, Økologisk Landsforening, 61 97 49 10

Marendine Krainert Ladegaard, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, 2016 4434

Økologikonsulent Jens Peter Hermansen er på omlægningstjek. Foto: Jakob Brandt
Et omlægningstjek er et gratis, uforpligtende tildbud. Foto: Jakob Brandt