GEOTEAM A/S

GrainSense kvalitetssikrer høsten allerede på ladegulvet

Det rigtige vand- og proteinindhold er afgørende for at få den rigtige pris på høsten, men maskinerne til at tjekke værdierne har været forbeholdt de allerstørste landbrug og korngrossister – indtil nu.
Hvis man rigtig vil nørde sine afgrøder, så hører der en abonnementstjeneste til GrainSense, hvor et teknikerhold i Finland analyserer vejr- og klimamønstre og kobler dem sammen med ens afgrødemålinger, hvilket alt sammen bliver samlet på den enkelte landmands internetkonto, så man både får afgrødemålinger, klimakontekst og målehistorikken samler i en online-løsning, fortæller Henrik Nissen, landbrugskonsulent hos Geoteam. Foto: PR.

Knud Knudsen er en af de første i Danmark til at bide skeer med en ny, håndholdt proteinmåler til korn fra præcisionslandbrugsvirksomheden Geoteam. Og med den lollandske landmands 770 hektar marker med planteavl er der et kæmpe potentiale for at hente titusindvis af kroner på det rigtige vand- og proteinindhold i høsten.

– Da Geoteams konsulent første gang præsenterede mig for prisen, så tænkte jeg da lige, at 30.000 kroner godt nok var højt sat. Men holder jeg det op imod en prisforskel på 8.000-10.000 kroner ved, om et vognlæs korn bliver solgt som maltbyg eller foder, så er enheden allerede fra første sæson tjent ind, siger Knud Knudsen.

Landmanden leverer sin høst direkte fra ladegulvet til grossisten. Derfor har han brug for at kunne sortere eksempelvis et læs maltbyg med et forkert proteinindhold fra, så det ikke bliver blandet med den øvrige høst inden levering.

GrainSense-enheden betyder for Knud Knudsen, at han løbende kan foretage stikprøvekontroller af hvert eneste læs korn fra hver del af markerne og have protein- og vandværdier inden for få minutter. Det er afgørende for at sikre en bedre pris hos korngrossisten med en højere kvalitet læs korn. Samtidig kan de løbende målinger på sigt også hjælpe til at udpege problemområder og optimere markerne.

GrainSense leverer data

Geoteam har introduceret enheden til det danske marked, og deres erfaringer er, at enheden virker godt, og bidrager med ikke kun proteinmålinger, men også med en god portion klimakontekst.

– Hvis man rigtig vil nørde sine afgrøder, så hører der en abonnementstjeneste til GrainSense, hvor et teknikerhold i Finland analyserer vejr- og klimamønstre og kobler dem sammen med ens afgrødemålinger, hvilket alt sammen bliver samlet på den enkelte landmands internetkonto, så man både får afgrødemålinger, klimakontekst og målehistorikken samler i en online-løsning, fortæller Henrik Nissen, landbrugskonsulent hos Geoteam.

Brugervenlig og præcis

Netop fordi Knud Knudsen er en af de første til at tage GrainSense i brug, har interessen for hans proteinmåler været stor. Så stor, at hans vanlige grossist ønskede en demonstration for at verificere GrainSenses målinger mod hendes egen maskine.

– Min grossist var meget nysgerrig på, om det her lille apparat virkelig kunne gøre det så godt som lovet, men selvom vi tog en masse stikprøver, så lå de alle inden for margenerne af hendes eget apparat; det er en stor tryghed, at de værdier jeg selv måler, også er det andre kommer til at se, siger Knud Knudsen og tilføjer:

– Og så er enheden utroligt let at gå til, med en glaskop hvor der skal ligge et antal kerner, den fortæller selv om der skal flere eller færre på, og så kommer der en måling. Det er simpelt og betyder, at enheden vil blive brugt flittigt.

GrainSense-enheden bliver solgt for omkring 30.000 kroner, men i modsætning til de eksisterende løsninger af stationære maskiner til flere hundrede tusind kroner er det nu en overskuelig investering for selv mindre landbrug.

Niels Rasmussen
Forretningschef, Geoteam
Nir@geoteam.dk

Billeder

Download
GrainSense-enheden betyder for Knud Knudsen, at han løbende kan foretage stikprøvekontroller af hvert eneste læs korn fra hver del af markerne og have protein- og vandværdier inden for få minutter. Foto: PR.
Download

Information om GEOTEAM A/S

GEOTEAM A/S
Energivej 34