Gorm Wisweh laver hele måltidet i én gryde

Gorms one pot er kogebogen til alle, der gerne vil spise godt, men ikke gider den store opvask. En god gryde, en skarp kniv og et skærebræt er alt, der skal bruges af udstyr, når gode råvarer skal trylles om til velsmagende retter.

At lave mad efter princippet one pot – eller på dansk: ’alt i én gryde’ – er en genvej til virkelig nemme, lækre og velsmagende retter. Maden laver stort set sig selv, så der er tid til at lege med børnene, drikke en kold øl med gutterne eller tjekke dagens billeder på Instagram ud.

Gorm Wisweh har fået øjnene op for det madlavningsprincip, der havde været guld værd, da han som studerende boede småt og havde få midler, men mange sultne venner.

Gorm Wisweh blev først for alvor fortrolig med konceptet, da han blev far og egentlig gerne ville bruge tiden i hjemmet sammen med børnene fremfor ved gryderne. Og det fungerede bare ikke optimalt for ham at tage helt små børn med i køkkenet. Så blev princippet med one pot nævnt af en god ven, og Gorm Wisweh blev tilpas nysgerrig til, at han kastede sig ud i at forenkle madlavningens processer uden at miste den gode smagsoplevelse. ”Jeg overvejede, hvilke retter jeg kender, hvor det ikke er nødvendigt at besværliggøre madlavningen ved at have gange i flere gryder og pander samtidig. Det handler om at bygge sin gryde op i den rigtige rækkefølge og finde ud af, hvilke smage og ingredienser, der supplerer hinanden. Man skal bare turde kaste sig ud i det og stole på, at en one pot med ris ikke bare bliver til en grød,” forklarer Gorm Wisweh.

Princippet om ’alt i en gryde’ fungerer fremragende for både studerende, børnefamilier og alle andre, der gerne vil lave nem og lækker aftensmad. Gorm Wisweh deler rundhåndet ud af sine gode råd og tips i kogebogens første afsnit, for selv om konceptet med at tilberede alt i samme gryde er ret enkelt, så er der alligevel nogle faldgruber, man skal undgå. Regel nummer 1 er, at man kun må komme ting i gryden og ikke tage ting op af gryden. Og tingene skal puttes ned i gryden i den rigtige rækkefølge. Og så skal man passe på med mængden af væske. Når der først er styr på det basale, så er det ingen sag at trylle Efterårspasta med græskar, auberginer og svampe eller Marokkansk kalvesteg i funky gryde frem. Eller en cremet Chorizo-risotto eller måske Laks med couscous, fennikel og tomater? Gorms one pot byder på retter, der gør lykke hos de travle børnefamilier og retter, der vil imponere vennerne ved middagsbordet.

Gorms one pot
Forfatter: Gorm Wisweh
Fotograf: David Bering / Montgomery
Udgivelsesdato: 19. oktober 2020

Hvem bestemmer, hvornår senfølger er alvorlige?11.5.2021 16:58:32 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt dansk forskningsprojekt om senfølger efter COVID-19 viser, at cirka 10 % af de smittede får senfølger som træthed, koncentrationsbesvær eller påvirket lugtesans i nogle uger. Men ifølge overlæge Reimar W. Thomsen fra Aarhus Universitetshospital får næsten ingen af dem, der havde en mild omgang conorasmitte, alvorlige senfølger inden for et halvt år. Det fremgår af en forskningsartikel, som Reimar W. Thomsen og hans forskningskollegaer har fået offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet.

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.