Gør stress til et valgkamps-tema

De seks ansvarlige ministre bør omsætte de forslag, de selv har bedt om, til politisk handling. For stressbølgen tager kun til dag for dag, mener Krifas formand.

Stress belaster enkeltpersoner, men den er alles ansvar, og det signal mangler politikerne at sende, mener Søren Fibiger Olesen, der er formand for Krifa. Han har fulgt processen omkring Stresspanelet tæt og er ærgerlig over politikernes reaktioner på de anbefalinger, de selv har bedt om.

- Der er rejst nogle vigtige problemstillinger i dag. Alligevel kommer de ansvarlige ministre mest af alt med intetsigende modtagelser af forslagene, og jeg frygter, at panelets arbejde er glemt i morgen. Jeg synes, vi som samfund og vælgere skal sige fra og kræve reelle tiltag. De fleste kender en stressramt og forstår alvoren, siger Krifas formand.

Tid til handling
Flere af forslagene er ellers konkrete nok til, at de kan handles på. Især den koordinerede indsats for forebyggelse og behandling er vigtig. Den indsats kan langt fra alle kommuner tilbyde den stressramte.

Krifa har åbnet det digitale forløb, de selv har udviklet til stressramte, op, så alle kan bruge det. Fagforeningen mærker en efterspørgsel for stresshåndtering.

- Vi ser en stressbølge, der kun tiltager. Der er ikke et quick fix, men vi skal starte et sted, og første skridt må være, at vores politikere kommer med handlingsforslag, siger Søren Fibiger Olesen.

Kontakt: Formand, Krifa, Søren Fibiger Olesen 25444008, sfo@krifa.dk Presse: Anne Bjerregaard Bang, 51381896

Krifa er fagforening og a-kasse for ca. 200.000 danskere, og det gør Krifa til den fjerde største fagbevægelse i Danmark. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og samfundet – og missionen er integreret i alt, hvad fagbevægelsen gør.

Erhvervspsykolog: Det er okay at være nervøs for at vende tilbage på arbejdet15.5.2020 13:47:31 CESTPressemeddelelse

Flere og flere arbejdspladser er så småt ved at åbne op og lade de tomme kontorbygninger blive fyldt med liv igen. Intet er som før Corona-krisen, og mange vil møde ind til en anderledes hverdag med restriktioner og nye rutiner. Men hvordan sikrer man høj trivsel, når alt er vendt på hovedet, og Corona stadig raserer? Krifas erhvervspsykolog Rasmus Højbæk kommer her med tre gode råd til en hverdag med trivsel: Sæt ord på bekymringerne. - Der kan være mange bekymringer og stor usikkerhed forbundet med at skulle vende tilbage på arbejdspladsen, mens Corona stadig er der. Er det sikkert? Bliver jeg nu smittet? Holder mine kolleger god nok hygiejne og afstand? Tal om det med dine kolleger og sæt ord på det, der fylder. Du er helt sikkert ikke alene om bekymringerne. Inddrag din leder. - Lederen har en vigtig rolle i at sikre arbejdsmiljøet og trivslen, og det kan derfor være en god idé at inddrage lederen. Det er fx en god idé, at lederen italesætter, at det er okay at sige fra, hvis nogen