Gør dyrevelfærd og rene råvarer til en del af juletraditionen

Om få dage er juletiden over os med hygge omkring julebordet. Og særligt grisen leverer kød til julebordet. Du kan gøre en forskel for dyrevelfærd og miljø ved at vælge økologisk grisekød og økologiske råvarer som en del af familiens juletradition.

Kød fra grisen bidrager til mange juleretter. Den økologiske gris er den gris, som har mest plads og adgang til udearealer. Foto: Økologisk Landsforening

Flæskesteg, medister, sylte og leverpostej er bare nogle af de retter, som traditionelt er at finde på det klassiske danske julebord. Oveni det kommer et væld af grøntsager. Så hvorfor ikke bruge julen som anledning til at gøre en ekstra indsats for, at det, som familien spiser, bidrager til bedre dyrevelfærd og renere fødevarer?

Vidste du fx, at økologiske grise har adgang til det fri, samt tre en halv gang mere plads både ude og inde, som en ikke-økologisk gris og dobbelt så meget som en frilandsgris? Og vidste du, at økologiske grise er de eneste som ikke må fodres med gensplejset foder? Oveni det, er det heller ikke tilladt at fiksere den økologiske so i stalden eller halekupere de økologiske grise.

”I en tid, hvor mange mennesker prioriterer mindre men bedre kød, er det oplagt at tænke dyrevelfærd med ind i de valg, vi træffer. Mange danskere er optaget af dyrevelfærd, men er måske ikke klar over, at den økologiske gris er den gris, som har mest plads og adgang til udearealer,” siger Helle Bossen, der er chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Også når det handler om andre råvarer til julebordet, er der en umiddelbar gevinst. Ikke mindst når det handler om at spare sig selv og familien for at indtage fødevarer, der indeholder rester af pesticider. For eksempel er der i 94 pct. af de ikke-økologiske appelsiner og klementiner fundet rester af pesticider.

”Det bedste råd, hvis man vil undgå pesticider, når man fx skal bruge appelsiner til gløgg eller giver børnene en klementin, er at gå efter de økologiske citrusfrugter,” anbefaler Helle Bossen og tilføjer, at DTU Fødevareinstituttet årligt finder pesticidrester i en lang række ikke-økologiske fødevarer fx i andre juleklassikere som æbler, kartofler og hvedemel, der alle ligger i top fem over de fødevarer, hvorfra danskerne får flest pesticidrester.

”Vi kan jo opfordre forbrugerne til at indføre en ny tradition i anledningen af julen. Nemlig at bidrage til både dyrevelfærd og beskyttelse af sundhed, miljø og drikkevand gennem de valg, som de træffer i supermarkedet.”

Hvis du vil læse mere om økologi, dyrevelfærd og rene fødevarer, kan du besøge https://xn--iloveko-u1a.dk/hvorfor-oekologi/dyrevelfaerd-i-det-fri/

Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening
Telefon: 3179 2700 Mail: hb@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder i Økologisk Landsforening
Telefon: 2542 9302 Mail: vk@okologi.dk

I skemaet kan du læse, hvilke regler der gælder for produktion af grise.

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.

Oplev livet hos de økologiske grise5.4.2022 10:51:51 CEST | Pressemeddelelse

En lille gris kigger ud af hytten. Måske er der andre smågrise at lege med ude på folden? Lidt efter drøner de nysgerrige smågrise rundt om soen og roder nysgerrigt i jorden med deres små tryner. Den slags scener kan du opleve til eventen Sofari. Søndag d. 22. maj kl. 10-14 kan du komme tæt på soen og smågrisene, der lever ude hos danske økologer. Og møde landmanden, der passer godt på dyrene. Randi Vinfeldt er talsperson for Sofari. Hun er også vært på en af de 13 gårde fordelt over hele landet, der åbner produktionen op for en hyggelig oplevelse. På mange af gårdene kan gæsterne smage på produkter lavet af gris fra gården, børnene kan få en gratis pixibog, og der er et opskriftshæfte til de voksne. Det helt centrale ved Sofari er dog at opleve det økologiske griseliv. ”Gæsterne bliver begejstrede over at se dyrene gå ude – og hvordan grisene får mulighed for at leve et mere naturligt liv. Smågrisene er vildt undersøgende og tager på mange små ture for at opleve verden. Bliver det hel