Godt med styrket fokus på opkvalificering af ufaglærte ledige – indtil vi igen er på rette kurs

Opkvalificering af ufaglærte er afgørende vigtig. Men det skal gøres klogt, så der er ledige hænder klar, når dansk erhvervsliv igen får gang i hjulene.

Hos Lederne glæder det, at regeringen i sit nye opkvalificeringsudspil sætter fokus på en midlertidig oprustning af opkvalificeringen af ufaglærte ledige, samtidig med at de fem eksisterende ordninger for erhvervsrettede kurser samles i en ordning.

I udspillet lægges op til et uddannelsesløft blandt ufaglærte ledige til faglærte ved, at man i år og næste år giver ufaglærte ledige ret til at tage specifikke erhvervsuddannelser med 110 procent dagpenge i ryggen.

Og det giver mening i den nuværende situation, mener Kim Møller Laursen, analysechef i Lederne.

- Det er fornuftigt, at ufaglærte ledige i en periode får bedre muligheder for at tage en erhvervsuddannelse, når vi ved, vi får brug for flere faglærte i fremtiden. Samtidig er det vigtigt, at det bliver inden for områder, hvor der er mangel på arbejdskraft, så de mange kriseramte virksomheder kan stå med en stærk medarbejderskare på den anden side af krisen, siger Kim Møller Laursen.

Godt med styrkelse af de korte jobrettede kurser

I regeringens nye udspil lægges også op til en styrkelse af de korte jobrettede kurser. Det mener Ledernes analysechef er positivt. Men Kim Møller Laursen havde gerne set en generel forbedring af, at også ledige med en videregående uddannelse fik bedre muligheder for at opkvalificere sig, da personer med videregående uddannelse også rammes af ledighed under den nuværende krise.

- Samtidig savner vi et fokus på en forbedring af jobkvalificeringsordningen i udspillet, så ledige med et konkret job på hånden hurtigt kan få tilskud til den nødvendige opkvalificering i forbindelse med ansættelsen, siger Kim Møller Laursen.

Derudover påpeger Ledernes analysechef, at det er vigtigt at huske på, at opkvalificering ikke er løsningen på alt. For en styrket opkvalificeringsindsats må ikke ske på bekostning af ansættelser med løntilskud og virksomhedspraktik, understreger han.

- For mange vil den mest effektive vej ind på arbejdsmarkedet være en virksomhedsrettet indsats.  Derfor har vi for nyligt foreslået, at man i en overgangsperiode forlænger det antal uger, man kan være i virksomhedspraktik, siger Kim Møller Laursen.

Lederne har desuden også foreslået, at regeringen søger EU om dispensation, så blandt andet ledige nyuddannede og ledige seniorer hurtigere kan få tilbud en privat løntilskudsansættelse.

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.