Godt med forbedring af seniorpension

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.
Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation

- Det skal være muligt at trække sig nemt og værdigt tilbage fra arbejdsmarkedet, hvis ens helbred ikke længere kan klare arbejdslivet. Derfor er det positivt, at der fremover bliver bedre mulighed for at gå på seniorpension.

Sådan siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation, om den aftale, som S-regeringen i nat har indgået med Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF, hvor de lægger op til at gøre det nemmere at gå på seniorpension. Den konkrete lempelse skal dog forhandles på plads med de øvrige partier bag den oprindelige aftale om seniorpension.

Svend Askær er til gengæld skeptisk over for den del af aftalen, som indebærer en særlig ret til tidlig pension for grupper, som har været på arbejdsmarkedet i et bestemt antal år.

- Pensionsalderen bør være ens for alle, medmindre ens helbred gør, at man ikke kan arbejde mere. Det er jo ikke antallet af år i arbejde, som er afgørende for, om man er nedslidt eller ej. Man kan være nedslidt efter 30 år i job, og man kan være rask og rørig efter 42 år. Og man skal huske, at når vi bruger milliarder af kroner på tidlig pension, er der noget andet, vi som samfund ikke kan få for de penge, siger Svend Askær.

Han er også bekymret, fordi ordningen om tidlig pension ifølge regeringens egne beregninger trækker 9.800 personer ud af arbejdsmarkedet, når den er fuldt indfaset i 2025.

- Det er helt afgørende for det danske arbejdsmarked, at vi har tilstrækkeligt med kloge hoveder og kompetente hænder, og derfor er det bekymrende, at aftalen trækker så mange mennesker ud af beskæftigelse. Vi håber derfor meget, at regeringen nu vil tage andre initiativer for at bøde for dette fald. Det kræver reformer, som på anden vis kan få flere på arbejdsmarkedet, siger Svend Askær.

Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation