Godt at nordjyske virksomheder får adgang til bred kompensation

SMVdanmark roser, at nordjyske virksomheder får adgang til de kompensationsordninger, som vi kender fra foråret. Adm. direktør Jakob Brandt efterlyser dog samtidighed og et retskrav for virksomheder ramt af dagbod.

Regeringen og et flertal af folketingets partier er i dag blevet enige om en bred kompensationspakke til de virksomheder, der er ramt af regeringens nedlukning af Nordjylland. Det møder ros fra Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark

“Vi er glade for, at nedlukningen af Nordjylland var kortvarig, for den har allerede kostet mange virksomheder dyrt. Derfor er det også glædeligt, at de nordjyske virksomheder får udsigt til kompensationer, som vi kender dem fra foråret. Vi vil samtidig også gerne rose aftaleparterne for, at de små virksomheder får adgang til at søge en light-version af kompensationsordningen for faste omkostninger, hvor der ikke er krav om revisorerklæring” udtaler Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, men bemærker samtidig, at aftalen ikke er uden torne.

“Vi bemærker, at kompensationsordningen først er klar, efter restriktionen er udløbetEndnu engang må vi appellere til, at regeringen sætter alle sejl ind for at opnå et samtidighedsprincip. Det er helt afgørende for virksomhederne, at regeringen sikrer, at der med en restriktion straks følger kompensation og konkrete retningslinjer, “ udtaler han.

Aftalen rummer også en pulje på 15 mio. kr., hvor virksomheder, der skal betale dagbod som følge af nedlukningen af Nordjylland, kan søge op til 100.000 kr. og kan få op til 80 pct. af regningen dækket. Det møder ros fra SMVdanmark, at man i aftalen har sikret, at der ikke varsles bod fra statslige bygherrer. De afsatte midler kan dog potentielt være alt for lidt for de nordjyske entreprenører:

“En forsinkelse på et stort byggeri kan potentielt løbe op i bøder på 50-100.000 kr. om dagen. Det er forsat uafklaret, om der med nedlukningen er tale om force majeureDerfor er det et problem, at de ramte virksomheder ikke får et retskrav, men kun en pulje, de kan søge. For hvis man har tabt penge i millionklassen, så er 100.000 kr. kun et lille plaster på såret.”

SMVdanmark: Lad os få politiske drøftelser om kompensationspakker nu24.11.2021 16:20:53 CET | Pressemeddelelse

Dagens beslutning om yderligere restriktioner i form af fx mundbind i detailhandlen, begrænsninger på størrelsen af events og coronapas hos liberale serviceerhverv bl.a. hos frisøren sender et tydeligt signal om, at politikerne er bekymrede, og erhvervslivet endnu engang skal holde for, når det gælder om at passe på samfundets ældre og svage. Også selvom smitten hovedsageligt findes hos børn og unge. Regeringens udmeldinger vil straks sætte sig i markedet i form af lavere efterspørgsel. Kompensationspakkerne bør straks genåbnes, mener SMVdanmark.