Godstransport-lærling løb med flot pris

Fortællingen om årets lærling i Midt- og Vestjylland er først og fremmest den enkle historie om en dygtig godstransport-chauffør. Det er historien om en lærling, som er videbegærlig og dybt respekteret og anerkendt for sin arbejdsindsats. Og det er også historien om en ung kvinde, som har taget modige og bevidste valg.
Cecilie D. Sandholt. Foto: DI

- Vi har valgt at udnævne Celine D. Sandholt som Årets Lærling i Midt- og Vestjylland, fordi hun udviser en kæmpe faglig stolthed og hele tiden gør lidt ekstra for at udføre sine opgaver bedst muligt. Celine går åbent og ydmygt til opgaverne og viser stor vilje til at lære, men hun viser også nye veje, forklarer Claus Arberg, formand for DI Midt Vest.

Celine blev overrasket med overrækkelsen af prisen på sin arbejdsplads af både formanden for DI Midt Vest Claus Arberg, direktør Jesper Helt og Uddannelsescenter Holstebro.

Claus Arberg fremhæver i motivationen for tildeling af prisen, ”at Celine under hele uddannelsen har vist, at hun har kunnet løse de udfordringer, som hun er stødt på. Hun har vist gåpåmod, altid været klar til nye udfordringer og ikke været bange for at tage en for holdet. En lærling, som både medarbejdere og kunder sætter stor pris på.”

Celine har igennem sit lærlingeforløb været knyttet til Uddannelsescenter Holstebro (UCH) på Vejgodstransportuddannelsen. Her får hun også ros og flotte karakterer.

- Vi er glade for det samarbejde, vi har med UCH. Et godt lærlingeforløb forudsætter tre ingredienser: En god erhvervsskole, en læreplads, der vil, og sidst men ikke mindst en lærling, der kan. Alle disse elementer har været til stede her. Vi er glade for og meget stolte af Celine, som nu får DI's lærlingepris. Det har hun virkelig fortjent, siger direktør i Skive Fragt, Jesper Helt.

Claus Arberg vil gerne have flere unge i Celines fodspor:

- Jeg vil opfordre flere til at gøre som Skive Fragt og ansætte flere lærlinge. Vores virksomheder har brug for faglærte, og det er altafgørende for de unge lærlinge, at de kan få en læreplads.

- Heldigvis kan vi se, at de unge i Midt- og Vestjylland stadig søger optagelse på erhvervsuddannelser i stort omfang. Det betyder, at hovedparten af kommunerne er tæt på at nå målet om, at 25 pct. af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse. Men desværre kan vi også se, at der er en nedadgående tendens. Vi har derfor et fælles ansvar for at blive ved med at gøre de unge interesserede i de mange spændende uddannelser og vise dem de mange udviklingsmuligheder. Virksomhederne skal oprette flere lærepladser, og skolerne skal holde det høje faglige og sociale niveau, siger Claus Arberg.

FAKTA om prisen og prismodtagere

Prisen offentliggøres den 3. maj 2021 på DI Midt Vest Erhvervstræf.

DI Midt Vest giver prisen til en elev eller lærling, som udmærker sig fagligt og kollegialt. Det kan for eksempel være begrundet i, at eleven eller lærlingen

• er flittig, hjælpsom, energisk, opfindsom, ”en god kammerat”

• har ydet en særlig faglig indsats

• har ydet en særlig social indsats Gode karakterer er en fordel, men ikke et krav.

Alle DI Midt Vests 1.180 medlemmer kan indstille en eller flere lærlinge og elever.

Prismodtagere siden 2016:

• 2020: Tobias Rasmussen, Kleinsmed lærling, BLÜCHER A/S, Vildbjerg
  • 2019: Morten Madsen, Støberitekniker lærling, Niebuhr Gears A/S, Ikast
  • 2018: Krasimir D. Petrov, Industritekniker lærling, B&O, Struer
  • 2017: Christina Barslund Nielsen, Logistik-elev kontor, Westas Wind System, Ringkøbing
  • 2016: Rasmus Christensen, HHX-elev salg, Westpack A/S, Holstebro.

Kort om Skive Fragt A/S

Skive Fragt A/S blev etableret i 2004, men har rødder i transportbranchen siden 1954. Firmaet driver national vognmandsforretning og er desuden medlem af Danske Fragtmænd. Med 34 medarbejdere håndterer de forsendelser via terminalen i Skive til og fra mange forskellige kunder i hele landet og især lokalområdet Salling, Fjends og Vinderup i Midtjylland.

For yderligere oplysninger om virksomheden se her: www.skivefragt.dk

Kontakt konsulent i DI Gitte Vesti, tlf.: 2921 7710, mail: giv@di.dk eller pressekoordinator Lars Bøgeskov, 2236 3138 for yderligere oplysninger.

Download
Fra venstre ses formand for DI Midt Vest Claus Arberg, chefkonsulent DI Gitte Brødsgaard Vesti, godstransportlærling og vinder af Årets Lærling Celine D. Sandholt. Foto: DI

Chefkonsulent Gitte Brødsgaard Vesti
Mail: giv@di.dk