Dansk Standard

Gode råd til nytårskrudtet

Fyrværkeri er ikke at spøge med, og det ved de fleste danskere heldigvis. Alligevel er det vigtigt, at du som forbruger er opmærksom på, at krudtet fx er CE-mærket, fortæller Dansk Standard.

Nytåret nærmer sig, og fra fredag den 15. december kan du lovligt købe fyrværkeri. Når du står i butikken, er det vigtigt, at du som forbruger holder øje med CE-mærkningen.

Fyrværkeri der ikke er CE-mærket er ulovligt. Du skal derfor være opmærksom på netop den mærkning, som viser, at producenten overholder alle væsentlige lovkrav og sikkerhedskrav.

- Fyrværkeri er forbundet med sikkerhedshensyn, og der vil altid være en risiko ved affyring. Derfor er det vigtigt, at du holder godt øje, når du køber dit fyrværkeri. CE-mærket fortæller dig, at det lever op til de krav, der er til produktion og sikkerhed, og at det er godkendt til salg i Danmark, fortæller Jørgen Hagelund, seniorkonsulent i Dansk Standard, og fortsætter:

- Når det er sagt, er det vigtigt at understrege, at forbrugere altid skal følge Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger til håndteringen af fyrværkeri, såsom at bruge beskyttelsesbriller og holde sikker afstand.

Dansk Standard er med til at lave og udvikle de fælles europæiske standarder for fyrværkeri, som er grundlaget for CE-mærkningen. Arbejdet er europæisk, og Danmarks input går gennem Dansk Standard i et udvalg med fokus på sikkerhed.

Fakta om køb og anvendelse af fyrværkeri

- I Danmark må du købe fyrværkeri fra den 15. december til den 31. december
- Du må anvende fyrværkeri fra den 27. december til og med den 1. januar.
- Vær opmærksom på, at man som forbruger ikke må indføre fyrværkeri til Danmark – heller ikke hvis det er CE-mærket.
- Lovligt fyrværkeri vil altid være udstyret med en CE-mærkning. Selv med CE-mærket fyrværkeri er det vigtigt at tage sikkerhedsforanstaltninger

Følg altid Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger:
1. Brug altid beskyttelsesbriller
2. Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri
3. Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden
4. Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet
5. Gå aldrig tilbage til en fuser

Information om Dansk Standard

Dansk Standard
Göteborg Plads 1
2150 Nordhavn

Dansk Standard er Danmarks standardiseringsorganisation og arbejder bl.a. for at sikre dansk indflydelse på europæiske og internationale standarder. Dansk Standard tilbyder også rådgivning, kurser og undervisning med udgangspunkt i standarder og best practices.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Standard

Flere pressemeddelelser fra Dansk Standard

Nu kan du måle og forbedre din virksomheds ressourceeffektivitet21.12.2017 08:06pressemeddelelse

For at hjælpe virksomheder med at reducere brugen af ressourcer har Dansk Standard været med til at udvikle en foreløbig standard (CWA) for en nyudviklet målemetode, der kan anvendes til at måle og forbedre virksomhedens ressourceeffektivitet. Metoden er udviklet af forskere under det europæiske forskningsprojekt TOP-REF og kan benyttes af alle virksomheder til gavn for både virksomheden og miljøet.