God fornuft i 5.000 ekstra studiepladser

TEKNIQ Arbejdsgiverne hilser ny aftale om flere studiepladser velkommen. Aftalen kommer på det helt rigtigt tidspunkt – især med tanke på coronakrisen.

Jørgen Prosper Sørensen, uddannelseskonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

En ny politisk aftale mellem regeringen og alle Folketingets partier giver de videregående uddannelser et ekstra tilskud til at oprette 5.000 ekstra studiepladser. Ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne er det i ly af coronakrisen fornuftigt, at der skabes plads til flere unge på de videregående uddannelser, herunder at der sættes yderligere fokus på endnu bedre vejledning og information om de unges uddannelsesmuligheder.

”For os er det afgørende, at tilskuddet til de ekstra studiepladser gives til uddannelser, hvor der efterfølgende er gode chancer for at komme i reel beskæftigelse. Vi skal for alt i verden undgå en situation, hvor kommende dimittender havner bagerst i ledighedskøen. Det kan i sidste ende koste dyrt for både samfundet og den enkelte,” siger Jørgen Prosper Sørensen, uddannelsespolitisk konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”De ekstra studiepladser bør derfor målrettes inden for uddannelsesområder, hvor der i fremtiden vil være behov for øget arbejdskraft. Det kan for eksempel være i forbindelse med hele den grønne omstilling, den teknologiske udvikling, omstilling af produktion og den digitale udvikling. Derfor kan man med fordel målrette uddannelsesindsatsen til eksempelvis mange af de tekniske og produktionsrettede fag, der kan hjælpe os med at løfte hele landet videre efter coronakrisen,” vurderer Jørgen Prosper Sørensen.

TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer samtidig regeringen og Folketinget til også at sætte yderligere fokus på hele efter- og videreuddannelsesområdet for at fremme mere efteruddannelse og livslang læring.

”Vi står overfor et uforudsigeligt arbejdsmarked – ikke mindst efter coronakrisen. Derfor er der for alle faggrupper løbende behov for at tilegne sig ny viden og nye kompetencer. Netop uddannelse vil jo for mange være nøglen til at blive på arbejdsmarkedet,” siger Jørgen Prosper Sørensen.

Jørgen Prosper Sørensen, uddannelsespolitisk konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne – tlf.: 28 51 71 25

Jørgen Prosper Sørensen, uddannelseskonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Ingen elbiler uden ladestandere7.9.2020 14:17:32 CESTPressemeddelelse

TEKNIQ Arbejdsgiverne anerkender Elbilkommissionens forslag til nye afgiftsregler, som spiller bolden over på regeringens banehalvdel, så regeringen nu skal trække i arbejdstøjet og udstikke en retning for en større udbredelse af elbiler. Men samtidig understreger brancheorganisationen behovet for at sætte fart på etableringen af ladestandere i Danmark, hvis danskerne skal overbevises om fornuften i at udskifte deres benzin- og dieselslugere med grønnere alternativer.