God aftale om regulering af kviklån

Kviklån har alt for store sociale omkostninger, og derfor er den brede aftale om reguleringen af markedet også fornuftigt politisk håndværk. Nu bør der arbejdes for at løfte indsatsen til EU-niveau, mener Finansforbundet.

Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er enige om en aftale, der strammer op på reguleringen omkring kviklån på en række områder.

'Alle kan få brug for at låne penge, og det er i sagens natur en helt basal kerneopgave for finansielle virksomheder. Men som samfund har vi behov for, at det sker under ordnede forhold, og markedet for kviklån har simpelthen været for svært gennemskueligt og for uholdbart - ikke mindst ift. de sociale konsekvenser. Derfor rummer aftalen nogle fornuftige elementer omkring bedre oplysning om de reelle omkostninger, der ligger i et givent produkt, og en stramning ift. den aggressive markedsføring. Det er skridt i den helt rigtige retning', siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.

Med aftalen bliver der sat en grænse for, hvor høje omkostninger et lån maksimalt kan have – altså ÅOP – men også indført et loft over, hvor meget en forbruger maksimalt kan betale tilbage i renter og gebyrer ift. lånebeløbet. Samtidig strammes markant ift. markedsføringen af forbrugslån.

'Vi har fulgt forhandlingerne nøje, fordi finansielle produkter naturligvis ikke skal have den sociale slagside, vi har kunnet se på kviklånsområdet, og en del elementer fra vores forslag til regulering er også med i det brede forlig, der i sidste ende vil komme rigtig mange mennesker til gode. Der er stadig brug for en klarere rådgivningsforpligtelse, men nu vil vi følge nøje, hvordan rammerne kommer til at fungere i praksis og arbejde på at få reguleringen løftet til EU-niveau, for det er et marked, der i høj grad opererer på tværs af grænser', siger Michael Budolfsen.