God aftale for de ledige
3F er godt tilfreds med den politiske aftale om at lade A-kasserne overtage kontaktforløbet for de ledige i de første tre måneder af ledighedsperioden.
Det er supergodt for både de ledige, virksomhederne og samfundet, at a-kasserne nu permanent overtager ansvaret for at hjælpe de ledige i job i de tre første måneder af deres ledighedsperiode.
Det mener forretningsfører for 3F’s a-kasse, Eva Obdrup.
”I 3F og i 3F’s a-kasse er vi meget tilfredse med dagens politiske aftale om det tidlige kontaktforløb for de ledige. Vi har længe kæmpet for, at a-kasserne skulle overtage kontaktforløbet for nye ledige. Vi havde gerne overtaget indsatsen i de første seks måneder, men at vi nu permanent får ansvaret for kontaktforløbet de første tre måneder er i sig selv et stort fremskridt,” siger Eva Obdrup.
Ni udvalgte a-kasser, heriblandt 3F’s a-kasse, har i en fireårig forsøgsperiode fået tildelt ansvaret for kontaktforløbet for dagpengemodtagerne i opsigelsesperioden og de første tre måneder af ledighedsforløbet. En midtvejsevaluering fra Rambøll viser, at der er større tilfredshed med det jobrettede kontaktforløb blandt dem i forsøget end blandt de ledige, som fik normalindsatsen, som består af jobsamtaler i jobcenteret samt CV- og rådighedssamtaler i a-kassen. Der er også flere, som oplever at blive præsenteret for konkrete stillingsopslag i deres samtaler. Ligeledes pegede en supplerende evaluering fra analysebureauet Metrica i maj på, at a-kasserne får de ledige lidt hurtigere i job end jobcentrene gør det.
Det er blandt andet som følge af disse evalueringer, at et bredt politisk flertal nu har besluttet at gøre forsøget permanent.
”At a-kasserne overtager kontaktforløbet, er godt for de ledige, for arbejdsmarkedet og for samfundsøkonomien. Resultaterne af a-kasseforsøget taler nemlig for sig selv. De ledige er mere tilfredse med deres forløb. De får præsenteret flere jobmuligheder og kommer hurtigere i job. Samtidigt sparer samfundet udgifter til jobcentrene, når a-kasserne overtager opgaven uden beregning,” siger Eva Obdrup.
Nøgleord
Kontakter
For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.
Information om 3F
Følg pressemeddelelser fra 3F
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3F
Ja til nyt beskæftigelsessystem – nej tak til nye nedskæringer15.8.2022 15:34:45 CEST | Pressemeddelelse
I a-kasserne kender vi vores medlemmer, vi kender virksomhederne og vi kender branchen. Derfor er vi naturligvis klar til at hjælpe, hvis vores medlemmer får mulighed for at vælge os som deres primære kontakt i ledighedsforløbet, siger forretningsfører i 3F's a-kasse, Eva Obdrup.
Stor sejr for lønmodtagerne19.7.2022 21:03:30 CEST | Pressemeddelelse
3F's formand Henning Overgaard kvitterer for, at Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen nu freder Arne-pension
Restauranter får fjerde stjerne for ordnede arbejdsforhold5.7.2022 14:43:41 CEST | Pressemeddelelse
Alt for mange steder i Danmark arbejder restaurantpersonale uden ordnede forhold og overenskomst. Nu får kunderne mulighed for at vælge restauranter, hvor BÅDE mad, service og de ansattes forhold er i topklasse.
3F: Skuffende aftale om udenlandsk arbejdskraft29.6.2022 20:26:46 CEST | Pressemeddelelse
Udenlandsk arbejdskraft strømmer til Danmark på de nuværende ordninger. Derfor er der ingen grund til at åbne døren yderligere for udenlandsk arbejdskraft, der kan udkonkurrere danske lønmodtagere
Lærlinge-boom i aftale om infrastruktur28.6.2022 10:11:05 CEST | Pressemeddelelse
Infrastrukturplanen kan hjælpe med at få uddannet 2.000 lærlinge viser ny analyse. Lærlingeklausuler og kontante krav til virksomhederne er nødvendige for at sikre fremtidens faglærte arbejdskraft.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum