3F

God aftale for de ledige

Del
3F er godt tilfreds med den politiske aftale om at lade A-kasserne overtage kontaktforløbet for de ledige i de første tre måneder af ledighedsperioden.

Det er supergodt for både de ledige, virksomhederne og samfundet, at a-kasserne nu permanent overtager ansvaret for at hjælpe de ledige i job i de tre første måneder af deres ledighedsperiode.

Det mener forretningsfører for 3F’s a-kasse, Eva Obdrup.

”I 3F og i 3F’s a-kasse er vi meget tilfredse med dagens politiske aftale om det tidlige kontaktforløb for de ledige. Vi har længe kæmpet for, at a-kasserne skulle overtage kontaktforløbet for nye ledige. Vi havde gerne overtaget indsatsen i de første seks måneder, men at vi nu permanent får ansvaret for kontaktforløbet de første tre måneder er i sig selv et stort fremskridt,” siger Eva Obdrup.

Ni udvalgte a-kasser, heriblandt 3F’s a-kasse, har i en fireårig forsøgsperiode fået tildelt ansvaret for kontaktforløbet for dagpengemodtagerne i opsigelsesperioden og de første tre måneder af ledighedsforløbet. En midtvejsevaluering fra Rambøll viser, at der er større tilfredshed med det jobrettede kontaktforløb blandt dem i forsøget end blandt de ledige, som fik normalindsatsen, som består af jobsamtaler i jobcenteret samt CV- og rådighedssamtaler i a-kassen. Der er også flere, som oplever at blive præsenteret for konkrete stillingsopslag i deres samtaler. Ligeledes pegede en supplerende evaluering fra analysebureauet Metrica i maj på, at a-kasserne får de ledige lidt hurtigere i job end jobcentrene gør det.

Det er blandt andet som følge af disse evalueringer, at et bredt politisk flertal nu har besluttet at gøre forsøget permanent.

”At a-kasserne overtager kontaktforløbet, er godt for de ledige, for arbejdsmarkedet og for samfundsøkonomien. Resultaterne af a-kasseforsøget taler nemlig for sig selv. De ledige er mere tilfredse med deres forløb. De får præsenteret flere jobmuligheder og kommer hurtigere i job. Samtidigt sparer samfundet udgifter til jobcentrene, når a-kasserne overtager opgaven uden beregning,” siger Eva Obdrup.

Nøgleord

Kontakter

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

Information om 3F

3F
3F
Kampmannsgade 4
1790 København V

70 300 300http://www.3f.dk/

Følg pressemeddelelser fra 3F

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra 3F

3F Midtvendsyssel og Tryg indgår forlig i skadesag med ambulanceredder27.8.2025 14:45:10 CEST | Pressemeddelelse

Forsikringsselskabet Tryg har indgået et forlig med Erik Schack, repræsenteret ved fagforeningen 3F Midtvendsyssel, i en verserende skadesag, der har været genstand for ekstern opmærksomhed. Forliget er et resultat af en dialog, som blev initieret af 3F Midtvendsyssel i juni 2025, og det afspejler et kompromis, som begge parter er tilfredse med, og hvor begge parter har givet sig ud fra et fælles ønske om at indgå en gensidig aftale fremfor fortsat at måtte afvente en retssag. Forliget omhandler en sag, der udspringer af en ulykke på havnen i Strandby den 4. august 2014. Tryg blev aktivt involveret i sagen i 2021, efter arbejdsskadesagen mellem myndighederne og Erik Schack, der er tidligere indsatsleder og ambulanceredder ved Falck, blev behandlet ved flere instanser og domstole frem til en afgørelse ved Vestre Landsret i 2021. Parterne har fortsat forskellige opfattelser af sagen. Trods forlig er der uenighed om ulykkes- og sygdomsforløbet, erstatningsspørgsmålet og den juridiske vurd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye