Global café-kæde udfaser turbokylling
Den danskbaserede juicekæde Joe & The Juice, der har 312 caféer verden over, har besluttet at udfase den omdiskuterede turbokylling. Kæden har desuden tilsluttet sig den anerkendte standard European Chicken Commitment (ECC), som sikrer dyrene mere plads og naturligt lys.
Joe & The Juice bliver dermed den første kæde med afdelinger i Østasien, der implementerer ECC. Skiftet kommer til at have indflydelse på over 150.000 kyllinger om året.
Joe & The Juice glæder sig over at hæve niveauet for dyrevelfærd.
“Kvalitet og gode råvarer er en del af DNA’en hos Joe & The Juice, og det betyder blandt andet bedre dyrevelfærd. Det er derfor helt naturligt for os som ansvarlig virksomhed at udfase de hurtigtvoksende kyllinger fra vores sortiment,” siger Thomas Noroxe, Chief of Staff i Joe & The Juice og fortsætter:
“Vi vil desuden bestræbe os på at begynde vores implementering i samarbejde med vores leverandør allerede i 2021, hvis alle omstændigheder tillader det.”
Potentiale for global effekt
Dyreværnsorganisationer verden over har kritiseret brugen af de såkaldte turbokyllinger. På grund af deres hurtige vækst lever kyllingerne i øget risiko for gangproblemer, sygdom og organfejl. I Danmark har en række toneangivende kæder som 7-Eleven, Espresso House og Café Vivaldi samt supermarkedskæderne Lidl og Aldi valgt at droppe de hurtigtvoksende kyllinger. Dyreværnsorganisationen Anima ser globalt potentiale i Joe and The Juice’s beslutning.
“Joe & The Juice udmærker sig ved at fremlægge en global politik, der potentielt kan puste til gløderne for bedre kyllingeliv i lande, der historisk ikke har haft så stort fokus på dyrevelfærd,” siger Thorbjørn Schiønning og fortsætter:
“Det viser mod og lederskab at turde gå forrest i en global kontekst, og det skal kæden have ros for.”
Udover Skandinavien har Joe & The Juice caféer i blandt andet Storbritannien, USA, Singapore og Sydkorea.
Skiftet til ECC-opdrættede kyllinger sker senest i 2023 med undtagelse af USA, hvor deadline er senest 2024. I Danmark kommer Joe & The Juice’s politik for kyllinger dermed til at svare til 2-statslige dyrevelfærdshjerter.
Nøgleord
Kontakter
Thorbjørn SchiønningKommunikationschef
Tlf:40 87 94 96ts@anima.dkBilleder
Links
Information om Anima
Anima er en dansk dyreværnsforening, som blev stiftet i 2000. Vi arbejder for, at dyr skal respekteres, ikke mishandles. Dette gælder uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdning.
Anima sætter ind, hvor der er et behov og vi arbejder målrettet for at opnå konkrete resultater for dyrene. Vi har fokus på at påvirke både politikere, virksomheder og forbrugere. Animas fornemmeste opgave er at være en stemme for dyrene, da de ikke kan tale for sig selv.
Følg pressemeddelelser fra Anima
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Anima
Danske servicestationer førende i verden på dyrevelfærd24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske servicestationer er nu førende i verden på dyrevelfærd for slagtekyllinger. Det er et faktum efter, at Q8 og OK Plus i lighed med resten af branchen har tilsluttet sig European Chicken Commitment (ECC), der sikrer bedre plads og et fravalg af de udskældte turbokyllinger. Dermed er danske servicestationer den første branche i verden med fuld tilslutning til ECC.
Dyrevenner begraver Irma-pigen ved Coops landsrådsmøde20.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop afholder i dag landsrådsmøde i Middelfart, hvor der skal træffes store beslutninger om fremtiden for detailgiganten Coop Danmark. I den forbindelse vil aktivister fra dyreværnsforeningen Anima protestere mod Coops manglende vilje til at udfase de udskældte turbokyllinger. Aktivisterne vil blandt andet stede Irmapigen til hvile i en køledisk.
Dyreforkæmpere hiver EU-Kommissionen i retten for løftebrud9.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En gruppe dyreforkæmpere lægger nu sag an mod EU-Kommissionen for at bryde sit løfte om at udfase bure i landbruget. Løftet blev givet som reaktion på det succesfulde borgerinitiativ End the Cage Age. Kommissionen har svigtet dyrene og det europæiske demokrati, lyder det fra dyreværnsorganisationen Anima, som bakker op om sagsanlægget.
Lagkagehuset giver kyllingerne mere plads29.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den internationale bagerkæde Lagkagehuset har taget et vigtigt skridt i retningen mod bedre dyrevelfærd. Kæden tilslutter sig European Chicken Commitment, som både sikrer langsommere voksende kyllinger og bedre pladsforhold for godt 100.000 kyllinger årligt. Politikken er global og vil derfor gælde både butikkerne i Danmark, London og New York.
Udfordret på Valentins dag: COOP, I knuser kyllingernes hjerter14.2.2024 07:15:00 CET | Pressemeddelelse
Valentinsdag er dagen, hvor vi fejrer kærligheden. Men kærlighed til kyllinger må man lede længe efter hos detailgiganten Coop. Anima markerer derfor dagen foran Irma-butikker, ved at uddele knækkede hjerter til kunderne. Hjerterne skal minde om, at turbokyllinger vokser så hurtigt, at en del dør af hjertestop og opfordre Coop til at stoppe salget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum