Gladsaxes borgmester: Regionen flår den kollektive trafik fra hinanden
Det er en vred Gladsaxeborgmester, der endnu en gang må på barrikaderne for at forsvare den kollektive trafik. Senest var da DSB truede med at nedlægge Skovbrynet Station. Det blev afværget. Og nu er det så Regionen Hovedstaden som planlægger at spare 15 mio. kr. på bustrafikken, hvilket ifølge regionens egne tal betyder 420.000 færre påstigninger – vel og mærke alene på de berørte strækninger.
Dårligere kollektiv trafik giver flere biler på vejene
- Hver gang den kollektive transport forringes, bliver der flere biler på vejene og færre billetindtægter – og når der bliver færre billetindtægter, så er svaret hver gang flere forringelser. Lige nu vil regionen fjerne 250S mellem Bagsværd og Trafikpladsen. De vil spare på 400S og 40E som også betjener Bagsværd og DSB har for nyligt besluttet at Bx-toget ikke skal køre længere end til Buddinge Station, så i myldretiden forsvinder 30 procent af togene på Bagsværd Station. Regionen vil også forringe bus- og togforbindelserne i Allerød, Ballerup, Hillerød og Gribskov, og hver gang der er én derfra, der tager bilen i stedet for bus eller tog, så betyder det flere biler på motorvejene til Gladsaxe og igennem Gladsaxe, siger Trine Græse og fortsætter.
- Vi har alle fine visioner, strategier og fælles mål om at skabe god og fintmasket kollektiv trafik, så vi kan få flere ud af bilerne og over i busser og tog. Når det så gør ondt, så hytter alle først og fremmest deres eget skind. Men det kan ikke nytte noget, at vi flår den kollektive trafik fra hinanden. Vi har et kæmpe problem med støj og trængsel i Hovedstaden, og vi ved alle sammen, at kollektiv trafik koster penge.
Ingen påtager sig det overordnede ansvar
Trine Græse spørger i øjeblikket sig selv, hvem det egentlig er, der har det overordnede ansvar for trafikafviklingen i det samlede hovedstadsområde, når DSB og Regionen kun tænker i egne budgetter, og Vejdirektoratet kun tænker i at bygge flere veje.
- Det her går jo ikke kun ud over Gladsaxes borgere. Vi ved, at borgene pendler på kryds og tværs af regionen, og at vi har pendlere i Gladsaxe fra både Helsingør, Halsnæs og Frederikssund. Det er mennesker, der skal på arbejde, og som er afhængige af den daglige transport. Derfor er det snæversynet, når aktører som Region Hovedstaden og DSB har magt til hver for sig at forringe den kollektive trafik for hundredtusindvis af borgere i hovedstadsområdet.
- Regionen har en forpligtelse overfor borgerne til at sikre god kollektiv trafik på tværs af regionen, så vi kan holde fast i vores fælles mål om at afhjælpe støj og trængsel på vejene. Og hvis ikke de kan det, så må de kaste håndklædet i ringen og erkende, at de ikke kan løfte opgaven. Hvis DSB og Vejdirektoratet kunne komme til samme konklusion, så er der måske skabt grundlaget for et koordineret ansvar for trafikafviklingen i hovedstaden, siger Trine Græse.
Fælles løsninger skal redde vores byer
Men hvem vil egentlig tage det overordnede ansvar for at sikre den grønne omstilling og bringe ny balance mellem biler og kollektiv transport, spørger Trine Græse.
- Lige nu forsøger regionen sig med at tilbyde at finde løsninger med kommunerne hver især på deres særlige problemer. Men det vil jeg ikke være med til. For lige nu befinder vi os midt i en trafikal dødsspiral, og vi er nødt til at finde fælles løsninger, hvis vi skal vende udviklingen og redde vores byer. Og det gør vi ikke ved at forringe den kollektive trafik. Det gør vi ved at investere i mere kollektiv trafik - flere busser, flere BRT-løsninger og flere letbaner. Før coronakrisen lå klimaet højt på den politiske dagsorden. Det skal det fortsat. Derfor bliver regeringen nødt til at tage et medansvar for at sikre en fintmasket og bæredygtig infrastruktur i hovedstaden, når ingen andre vil, fastslår Trine Græse.
Forslaget til besparelse skal endeligt vedtages på Regionsrådsmødet 19. maj.
Kontakter
Borgmester Trine Græse via kommunikationschef Ulla Baden
22765622 / ulla.baden@gladsaxe.dk
Information om Gladsaxe Kommune
Gladsaxe er den første kommune i Danmark, der indarbejdede FN’s verdensmål i sin kommunestrategi. Med verdensmålene som ramme arbejder Gladsaxe for social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed samt en grøn omstilling. Det gør vi, fordi vi ønsker at gøre en forskel lokalt, der bidrager til en bæredygtig udvikling globalt. Gladsaxe Kommune har ca. 69.000 indbyggere og grænser op til København, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Furesø og Herlev kommuner.
Du kan læse mere om Gladsaxe Kommune på gladsaxe.dk.
Følg pressemeddelelser fra Gladsaxe Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gladsaxe Kommune
Mørkhøj har fået ny cykelbane for børn11.9.2025 10:20:42 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag var der indvielse af Mørkhøjs nye cykelbane for børn. Det blev en festdag, hvor 200 glade børn og voksne samt Gladsaxe Garden deltog. Cykelbanen er resultatet af et rigtig godt samarbejde med lokale kræfter og et nyt, hyggeligt mødested, hvor alle er velkomne.
Græssende okser og nye hundefolde i Radiomarken8.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag ankom to okser til Radiomarken. De skal gå frit omkring i en ny fold hele året rundt. Samtidig er der blevet etableret to nye hundefolde, hvor hundeejere kan have deres hund gående løs.
Gladsaxes hjemmehjælp i top blandt hovedstadskommunerne5.9.2025 13:21:39 CEST | Pressemeddelelse
Gladsaxes hjemmehjælpsmodtagere er blandt de mest tilfredse i hovedstadsområdet. De er trygge ved medarbejderne, og de, der modtager hjælp fra den kommunale hjemmepleje, er langt mere tilfredse, end dem, der har valgt en privat leverandør.
20 millioner i lønløft til Gladsaxes pædagoger og sosu’er27.6.2025 13:39:03 CEST | Pressemeddelelse
En ny aftale mellem Gladsaxe Kommune, BUPL og FOA sikrer pædagoger i børnehuse, sosu-assistenter og – hjælpere samt sygehjælpere i Gladsaxe Kommune et samlet lønløft på 20 millioner kroner årligt.
Helt unikt idrætsanlæg i Gladsaxe har fået fuld finansiering26.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nordea-fonden har netop uddelt 3,5 millioner kroner til et nyt slagsportscenter og pitstop i Gladsaxe. Dermed er finansieringen af det unikke idrætsanlæg, som er placeret under Hillerødmotorvejen, helt på plads.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum