Stiftelsen Georg Stages Minde

’Georg Stage’ lægger grøn lort

Nyt miljøvenligt toiletsystem blev afprøvet på skoleskib. Nu kan det bruges på større skibe.

Skoleskibet Georg Stage bidrager til den grønne omstilling. Foto: Bo Tornvig.

”Regeringen vil have erhvervsskolerne med i den grønne omstilling, så det ville være smart, hvis de prioriterede os, som allerede er der,” siger direktør Asser Amdisen fra Stiftelsen Georg Stages Minde. ”Vi har endda sejlet med vindkraft siden 1882”.

I 2019 fik Skoleskibet Georg Stage installeret et nyt miljøvenligt system til toiletter og spildevand. Det var en prototype udviklet af det danske firma Gertsen & Olufsen A/S, der har hjemme i Allerød. De kan nu implementere modellen på andre fartøjer og offshoreinstallationer, og har allerede indsat den på et større skib. De fortsætter også med at videreudvikle modellen, så flere kan benytte sig af den.

Før tømte man ofte toiletvand direkte ud i havet, hvad der belaster havmiljøet. Det nye anlæg virker ved, at spildevandet nedbrydes biologisk med forskellige bakteriekulturer, hvorefter man kan skille sig af med det, uden at forurene.

Asser Amdisen siger: ”Det er præcis det, der er Georg Stages styrke. Vi er ikke store nok til at løse problemerne alene, men vi har nogle helt særlige muligheder og kompetencer, som gør, at vi kan være med til at bane en vej for andre”.

-       Modellen virker ved at integrere det nye anlæg i skibenes eksisterende tanke, hvad der sparer plads ombord. Spildevandet ultrafiltreres, så ingen uønskede partikler eller E. coli bakterier slipper med ud.

-       Anlægget er typegodkendt og lever op til kravene fra IMO / MARPOL Annex IV.

-       Regeringen vil beskære Georg Stage på årets finanslov fra to til et togt om året.

For yderligere oplysninger, kontakt direktør for Georg Stage, Asser Amdisen, på 21 37 45 52, eller maskinmester Thomas Højbo Hansen fra G&O på 61 61 02 65. Georg Stage er en tremastet fuldrigger fra 1934, der uddanner 63 unge på hvert togt. Stiftelsen har drevet skoleskib siden 1882. Se mere på www.GeorgStage.dk

Skoleskibet Georg Stage bidrager til den grønne omstilling. Foto: Bo Tornvig.

Information om Stiftelsen Georg Stages Minde

Stiftelsen Georg Stages Minde
Krudtløbsvej 73B

+45 32 95 80 19https://georgstage.dk/

Georg Stage er verdens ældste, civile skoleskib og et forbillede for mange andre skibe. Det er også verdens eneste uafhængige skoleskib, fordi det ikke tilhører en skole på land ligesom andre skoleskibe.