Genstartsfonden skal vise vej ud af krisen: Vækstfonden skal sikre soliditet til coronaramte erhverv

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale om Genstartsfonden, der skal sende kapital ud til virksomheder inden for sektorer, som er ramt af coronakrisen. Genstartsfonden skal styrke soliditeten i virksomheder i bl.a. turisme- og oplevelsesindustrien og små og mellemstore industrivirksomheder. Kapitalen er vigtig for, at sunde virksomheder fortsat kan foretage nødvendige investeringer. Vækstfonden tilføres 3 mia. kr. som en del af aftalen.

Coronakrisen bringer stadig stor usikkerhed med sig, og det har konsekvenser for mange danske virksomheder landet over. Derfor har Regeringen sammen med et bredt flertal af Folketingets partier indgået en ny aftale om Genstartsfonden, som tilfører Vækstfonden ekstra tre milliarder kr. til at sikre en god genstart for danske virksomheder under og efter krisen. Målet er, at især virksomheder inden for turisme, oplevelse, sport og underholdning, men også små og mellemstore industrivirksomheder hjælpes ud på den anden side af krisen uden at gældsætte sig yderligere.

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:
”Mange virksomheders egenkapital er blevet udhulet under coronakrisen, og det betyder, at der kan være mange sunde virksomheder, hvis vigtige investeringsprojekter lige nu ikke kan gennemføres. Det er derfor helt rigtigt, at der nu igangsættes initiativer, som kan hjælpe virksomhederne, uden at de gældsætter sig yderligere. Det skal vi være med til at sikre med Genstartsfonden,” siger Rolf Kjærgaard og fortsætter:

”Når vi fx kigger på turismeindustrien, er der mange sunde virksomheder, der hvert år skaber grundlag for udenlandske og danske turisters mange millioner overnatninger – dem skal vi understøtte igennem krisen. Og vi skal være med til at sikre, at små og mellemstore industrivirksomheder kan blive ved med at skabe vækst og arbejdspladser i hele Danmark.”

En anden vigtig del af aftalen er, at Vækstfonden skal være med til at holde hånden under virksomheder i andre brancher, der også er hårdt ramt af den globale nedlukning. Det kan fx være virksomheder inden for fremstilling og transport. Vækstfonden kan investere direkte i virksomhederne eller yde ansvarlige lån, som banken kan tælle med som om, der var tale om egenkapital. Dermed skal de tre milliarder fra Genstartsfonden sikre langsigtet og risikovillig kapital til danske virksomheder over hele landet.

Læs mere om Genstartsfonden her.

For pressehenvendelser kontakt:
Kommunikationschef i Vækstfonden Charlie Stjerneklar / cst@vf.dk / + 45 81 77 73 87

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Nye hjælpepakker: Nu bliver det nemmere for coronaramte virksomheder at skaffe likviditet via Vækstfonden28.10.2020 16:10:23 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale, der skal sikre yderligere hjælp til danske virksomheder under coronakrisen. Krisen betyder, at mange virksomheder har svært ved at drive deres normale forretning, og derfor er det afgørende med en økonomisk håndsrækning. Vækstfonden spiller endnu engang en nøglerolle i initiativerne og kan nu stille garantier på 90 % til små og mellemstore virksomheder, ligesom COVID-19-matchingordningen udvides.

Agrointelli lukker investeringsrunde på 108 mio.kr.: Fremtidens landbrugsmarker skal passes af danske robotter15.10.2020 12:45:07 CESTPressemeddelelse

Agritech-virksomheden Agrointelli lukker runde på mere end 100 mio. kr. i lån og egenkapital. Kapitalen kommer fra Nordic Alpha Partners og Vækstfonden og skal bidrage til at skalere og ruste virksomheden til sit internationale gennembrud. Samtidigt er det Vækstfondens første direkte investering under Danmarks Grønne Fremtidsfond. Ambitionen er at skubbe landbrugssektoren i en grønnere retning.

Nye hjælpepakker til erhvervslivet: Vækstfonden får yderligere kapital til at sikre genstart i hele Danmark9.10.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har sendt vigtig genstartskapital ud til det danske erhvervsliv for at fremme dansk eksport. En del af kapitalen forvaltes af Vækstfonden og skal sikre risikovillig finansiering til SMV’er, grøn vækst og projekter inden for turisme. ”Vores vigtigste opgave er at få pengene ud at arbejde hos de virksomheder, der er ramt af coronakrisen,” siger adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.8.10.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.