Genstartsfonden sikrer vækst i arbejdspladser i Vestjylland

JC. LØKKEs maskinfabrik fra Bøvlingbjerg i Vestjylland har fået kapital fra Vækstfonden, som en del af Genstartfonden, til at komme godt ud på den anden side af Coronakrisen. Virksomheden, med sine mere end 60 års erfaring inden for produktion af korntørringsudstyr og transportanlæg, kan nu sætte gang i yderligere vækstplaner.
Foto: Vækstfonden

JC. LØKKEs maskinfabrik er en produktionsvirksomhed fra Bøvlingbjerg på den jyske vestkyst. Selskabet producerer til landbrug og industri i både ind- og udland og er en af landbrugets og metalindustriens gamle kendinge. Men Coronakrisen har også kastet grus i maskineriet hos den vestjyske virksomhed. For krisen har betydet, at kunder har været mere tilbageholdende, og at flere ordrer er blevet annulleret.

”Coronakrisen har sat nogle projekter på pause hos vores kunder, men heldigvis oplever vi også mere og mere optimisme. Lige nu begynder vi faktisk at se en vækst på omkring 20 pct. ift. de ordrer, vi havde i bogen sidste år. Det har været en positiv og konstruktiv proces med Vækstfonden, der gør, at vi nu kan få sat større tryk på vores ordrer,” fortæller Frits Günther Løkke, der er direktør i LØKKE.

LØKKE har optaget et ansvarligt lån fra Vækstfondens Genstartsfond – en fond der skal understøtte, at flest mulige sunde virksomheder kommer godt igennem krisen. Kapitalen skal være med at sikre flere arbejdspladser i selskabet, der lige nu har 45 ansatte på fabrikken i Bøvlingbjerg. Dermed får virksomheden nye kræfter til at kunne komme sikkert igennem en økonomisk ustabil tid.

Erhvervsminister, Simon Kollerup:
”Jeg ved, at mange virksomheder knokler for at komme igennem Coronakrisen. Det er ikke en nem tid at drive virksomhed i, så jeg er glad for, at samarbejdet mellem lokale virksomheder og Genstartsfonden er med til at realisere nye vækstmuligheder - også når der er grus i maskineriet. Genstartsfonden er et godt eksempel på, at vi kan holde hånden under danske produktionsvirksomheder og arbejdspladser og samtidig være med til at realisere virksomhedernes ambitiøse vækstplaner. Det skaber ikke kun et stærkere erhvervsliv, men også et Danmark med arbejdspladser i hele landet.”

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:
”Det er utrolig vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for, at sunde virksomheder i hele Danmark kan investere i tiden, der kommer efter corona. Derfor er jeg glad for, at vi i Vækstfonden er med til at fastholde og skabe nye arbejdspladser i Bøvlingbjerg med kapital fra Genstartsfonden - ovenikøbet til en traditionsrig virksomhed som LØKKE.”

Fakta om LØKKE
LØKKE blev grundlagt i 1960. LØKKE producerer i dag plantørringsanlæg til landbruget og industrien. Der eksporteres til ca. 20 forskellige lande. I øjeblikket er der ca. 45 ansatte på fabrikken i Bøvlingbjerg og yderligere to ansatte i det tyske datterselskab LM Getreidetechnik. Ud over at producere dele til korntørring, tilbyder LØKKE også underleverandørarbejde til andre virksomheder.

Fakta om Genstartsfonden
Genstartsfonden er et initiativ fra Regeringen og et stort flertal i Folketinget. Genstartsfonden er på 3 mia. kr. og forvaltes af Vækstfonden. Som en del af Genstartsfonden kan Vækstfonden lave egenkapitalinvesteringer samt yde ansvarlige lån til virksomheder. Det skal sikre solvens i ellers sunde virksomheder, der har brug for tålmodig kapital til at komme godt ud på den anden side af krisen.

Læs mere om kapital fra Genstartsfonden her.

For pressehenvendelser kontakt:

Vækstfonden: Cecilie Idun Andersen, kommunikationsrådgiver: 31930573 eller cea@vf.dk

Foto: Vækstfonden

Strandvejen 104B

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 10.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 38 mia. kr.

Tre statslige fonde bliver til én: Nyudpeget bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond bydes velkommen27.8.2022 13:22:54 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget en bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der er en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Direktørerne i de tre nuværende fonde byder bestyrelsen velkommen og ser frem til samarbejdet om at gøre Danmark rigere og verden grønnere.