Genrekrydsende koncert med Palle Mikkelborg, Nikolaj Hess, Cæcilie Balling, Hess/AC/Hess Spacelab og Danmarks Underholdningsorkester.

På Copenhagen Jazz Festival præsenterer Danmarks Underholdningsorkester den eksperimenterende koncert UNIVERSAL MELODIES i Konservatoriets smukke koncertsal. Den 3. juli kl. 20:00 blandes den klassiske partiturmusik med jazzens improvisation. Koncerten byder på et enestående line-up fra begge musikalske verdener med komponist og jazzpianist Nikolaj Hess, violinist Cæcilie Balling, trompetist Palle Mikkelborg og den anmelderroste supertrio Hess/AC/Hess/Spacelab. Billetsalget er gået i gang.

Den 3. juli kl. 20:00 kan både jazzelskere og fans af den klassiske musik mødes til en fælles musikoplevelse, når Danmarks Underholdningsorkester og solister opfører et program med musik i spændingsfeltet mellem jazz og klassisk. Fra partiturmusik skrevet af jazzpianist- og komponist Nikolaj Hess til klassiske musikere, der improviserer – og i et lydunivers, der vil byde på Palle Mikkelborgs uforlignelige trompetklang blandet med strygernes storslåede klangflader.

Om UNIVERSAL MELODIES, udtaler Nikolaj Hess:

» Ideen med UNIVERSAL MELODIES er at prøve at blande de to verdener, vi kommer fra i et lige felt, og så lade dem inspirere hinanden og også udfordre hinanden. Det er et spændingsfelt, et samlende felt og et fælles felt. En anden ting, der også blander sig – der egentlig også er et fælles element – er violinkadencen, helt improviseret fra Cæcilie Ballings side. Plus at strygerne fra Danmarks Underholdningsorkester også har improviserede dele med retningslinjer. «

Program:

Bryce Dessner: Réponse Lutosławski, 1. sats: ‘Resonance’ for strygeorkester

Nikolaj Hess: Melody for soloviolin, strygeorkester, trommer og bas

Nikolaj Hess: Værker for jazztrio, solist og strygeorkester

Koncerten åbner med første sats fra Réponse Lutosławski skrevet af komponist og guitarist fra The National, Bryce Dessner, som skabte værket efter intense studie af den polske komponist Witold Lutosławskis musik. Aftenens hovedværk er violinkoncerten Melody skrevet af Nikolaj Hess med Cæcilie Balling som solist. Værket udfordrer formen for og lyden af den traditionelle klassiske violinkoncert med sine med nordiske klassiske klange, rytmiske skæve figurer og jonglering mellem fast og åben struktur. Koncertens anden afdeling åbnes af den anmelderroste supertrio Hess/AC/Hess Spacelab i selskab med jazztrompetisten Palle Mikkelborg. Her præsentes perler fra Hess’ poetiske og medrivende strygerorkesterrepertoire – først alene og senere i selskab med strygerne fra Danmarks Underholdningsorkester.

Danmarks Underholdningsorkester

For yderligere info, og interviews med Nikolaj Hess og Cæcilie Balling, kontakt:

Heidi Elizabeth Hardgrove // hh@underholdningsorkester.dk // 31 66 64 49

FAKTA OM UNIVERSAL MELODIES

Koncertinfo:

Lørdag den 3. juli 2021 kl. 20:00, Konservatoriets Koncertsal, Julius Thomsen Gade 1, 1974 Frederiksberg

Billetter:

Medvirkende:

Nikolaj Hess – klaver: http://nikolajhess.com/

Cæcilie Balling – violin: https://www.caecilieballing.com/

Palle Mikkelborg – trompet: https://da.wikipedia.org/wiki/Palle_Mikkelborg

Hess/AC/Hess Spacelab: http://spacelabmusic.dk/

Om Danmarks Underholdningsorkester

Danmarks Underholdningsorkester har eksisteret som landets eneste musikerejede orkester siden 2015. Dets rødder strækker sig mere end 80 år tilbage til grundlæggelsen i 1939. Orkestret har opnået bred international anerkendelse igennem samarbejdet med chefdirigent Adam Fischer og har samtidig bevaret en skarpsleben populærmusikalsk profil. Danmarks Underholdningsorkester binder Danmark sammen med store musikalske oplevelser, insisterer på musikkens sociale relevans og er dybt engageret i talentudvikling, formidling og udvikling af nye koncertformater.

Billeder:
For flere billeder i high-res, bedes kontakte Heidi (se kontaktinfo ovenfor).

Link til videoer:

Nikolaj Hess: https://youtu.be/07sMM5ZqrvY

Cæcilie Balling: https://youtu.be/VVqP7nWW8Go

COVID-reglementer

Danmarks Underholdningsorkester følger myndighedernes retningslinjer og pågældende regler og kræver, at alle deltagende til koncerten kan fremvise et gyldigt coronapas.

Information om Danmarks Underholdningsorkester

Gammel Kongevej 11, 4.