Process Engineering

Gennembrud: 2200 husstande i Køge forsynet med overskudsfjernvarme

En ny samarbejdsaftale i Køge sikrer byen overskudsvarme fra pektinfabrikken CP Kelco. Overskudsvarmen kan forsyne i omegnen af 2200 husstande med fjernvarme, svarende til hele 25 procent af fjernvarmebehovet i Køge.
–   I har set mulighederne i overskudsvarme, som ellers var et spildprodukt. Samtidig har I løst et støjproblem til glæde for naboerne. Det vil jeg gerne rose jer for. Det er godt tænkt, sagde energiminister Lars Christian Lilleholt (V) ved indvielsen af Køge-projektet. PR-foto: CP Kelco/Sigurd Høye.
– I har set mulighederne i overskudsvarme, som ellers var et spildprodukt. Samtidig har I løst et støjproblem til glæde for naboerne. Det vil jeg gerne rose jer for. Det er godt tænkt, sagde energiminister Lars Christian Lilleholt (V) ved indvielsen af Køge-projektet. PR-foto: CP Kelco/Sigurd Høye.

I december 2016 underskrev virksomhederne Vestegnens Kraftvarmeselskab (VEKS) og pektinfabrikken CP Kelco i Lille Skensved en kontrakt om udnyttelse af overskudsenergien fra CP Kelcos produktion til fjernvarme.  Aftalen har resulteret i et konkret projekt, som betyder, at overskudsvarmen nu forsyner 2200 husstande i Køge By med fjernvarme - varme som tidligere blev kølet ned i to køletårne og sendt op i luften. Det betyder, at overskudsvarmen nu dækker 25 procent af fjernvarmebehovet i Køge. Det er lidt af et gennembrud indenfor dansk energiforsyning, da energiafgifter hidtil har spændt ben for denne type projekter. Men her er afgifterne medregnet i projektet som alle andre udgifter og indgår i beregningen af projektets rentabilitet. Energiminister Lars Christian Lilleholt (V) deltog da også i indvielsen.

I har set mulighederne i overskudsvarme, som ellers var et spildprodukt. Samtidig har I løst et støjproblem til glæde for naboerne. Det vil jeg gerne rose jer for. Det er godt tænkt. Flere virksomheder skal se den vej, som I har valgt, sagde han.

Der er også kontante fordele ved projektet.

Aftalen har en positiv effekt på vores kunder. Vi ved endnu ikke præcist, hvor stor en besparelse, der vil være, men jeg kan dog forsikre, at kunderne vil opleve en billigere varme, fortæller Lars Gullev, direktør for VEKS.

Varme i stedet for støj
Ideen opstod for et par år siden, fortæller Jørn Gammeljord Pedersen, salgsdirektør hos Process Engineering:

CP Kelco arbejdede med bekæmpelse af støj til omgivelserne fra køletårne. Frem for at støjdæmpe disse blev der udarbejdet et projekt, hvor overskudsvarmen blev leveret til fjernvarmenettetI et samarbejde med Viegand & Maagøe,  VEKS  og Process Engineering udviklede det sig til et fjernvarmeprojekt, som på én gang er både rentabelt og godt for miljøet, forklarer han.

Projekt fik guldmedalje
Viegand & Maagøe var energirådgiver på projektet, og Process Engineering havde ansvaret for design og konstruktion. Internt har projektet og resultatet af aftalen allerede opnået en guldmedalje i CP Kelco-koncernens årlige Mike Huber Award-konkurrence. Guldmedaljen blev givet for projektets bæredygtighed og tredobbelte bundlinje, hvor der er taget hensyn til mennesker, miljø og rentabilitet.

Faktaboks: Varme genbruges i varmepumpe
Overskudsvarmen kommer fra det kølevand, der på CP Kelco bruges til destillation. Kølevandet, der er i det nye system er 60° C, skal gennem varmeveksling og varmepumper, før den tilføres fjernvarmenettet med en temperatur på mellem 80 og 85 °C. Som følge af den høje temperatur på spildvarmen, er der en stor virkningsgrad, én til 30.

Jørn Gammeljord Pedersen
Salgsdirektør, Process Engineering
jgb@proeng.dk

Billeder

Download
Energiminister Lars Christian Lilleholt  (V) deltog I indvielsen af spildvarmeprojektet i Køge, i hvilket Process Engineering havde ansvaret for design og konstruktion. PR-foto: CP Kelco/Sigurd Høye.
Energiminister Lars Christian Lilleholt (V) deltog I indvielsen af spildvarmeprojektet i Køge, i hvilket Process Engineering havde ansvaret for design og konstruktion. PR-foto: CP Kelco/Sigurd Høye.
Download
Temperaturen i spildvarmevandet hæves til cirka 80-85 grader Celsius og kan så sendes ud i fjernvarmenettet i Køge. Process Engineering havde ansvaret for design og konstruktion. PR-foto: CP Kelco/Sigurd Høye.
Download
En flok stolte projektmedarbejdere. Takket være dem, kan spildvarmen, der opstår, når kondensatorerne kondenserer alkoholen isopropanol fra gas til væske, bruges til fjernvarme i Køge. Process Engineering havde ansvaret for design og konstruktion. PR-foto: CP Kelco/Sigurd Høye.

Information om Process Engineering

Process Engineering
Strevelinsvej 36
7000 Fredericia