Genbrugte Counter-Strike skins skal få flere mænd i genbrugsbutikkerne

Unge mellem 18-30 år er danmarksmestre i at købe genbrug. Ni ud af ti unge har handlet genbrug inden for det sidste år. Men det er primært de unge kvinder, der går på genbrugsjagt. Nu vil Røde Kors lokke mændene i butikkerne med skins fra spillet Counter-Strike.
”Mange unge handler allerede i vores butikker, og især kvinder er gode til det. De kender allerede til fordelene ved at handle genbrug og vores gode kvalitet. Med kampagnen her vil vi invitere de unge, der ikke i forvejen handler, ned i vores butikker,” siger Tina Donnerborg, chef for genbrug i Røde Kors.
For at få de unge mænd ned i butikkerne er Røde Kors blandt andet gået sammen med streameren Jens Sætter-Lassen fra Humlebæk, som går under navnet Wonderbai på Twitch. Her streamer han gennem sin kanal, hvor han har sat et genbrugsskin til Counter-Strike på højkant til dem, der besøger butikkerne.
Vil lokke mænd med virtuel genbrug
Jo flere butikker, man besøger, jo flere lodder får man i konkurrencen om at vinde et genbrugsskin. Hver butik har et skilt med en unik QR-kode, og der er derfor mulighed for at tage på skattejagt rundt i alle 255 genbrugsbutikker. En skattejagt, som Jens Sætter-Lassen selv synes er sjov.
”Efter jeg har fået børn, er vi kommet en del i genbrug. Man ved aldrig helt, hvad man får, men man kan være heldig. Det er det fede ved genbrug. Man skal lige lære gamet, og derfor er der måske også mange mænd, som vælger det fra. Det håber jeg, jeg kan ændre på,” siger Jens Sætter-Lassen.
Udover Jens Sætter Lassen, som har en stor profil inden for Counter-Strike verdenen, bakker FIFA-spilleren, Jakob Kristensen med profilen JKFifa op om kampagnen. Jakob har fat i de helt unge mellem 13-25 år, mens Jens’ følgere primært er mænd i alderen 26-35, så sammen appellerer de bredt.
Vil gøre op med fordomme om genbrug
Tina Donnerborg håber også, at kampagnen kommer bredt omkring. I 2022 stod herretøj nemlig kun for 8% af omsætningen i Røde Kors’ genbrugsbutikker, hvor dametøj stod for 26%. En af de fordomme, hun hører, er blandt andet, at der ikke er noget for mænd i butikkerne. Men det mener hun ikke er rigtigt.
”Vi kunne godt bruge flere tøjdonationer fra mænd, så udvalget i herretøj blev større. Men der er meget andet at komme efter i genbrugsbutikkerne. Det er lidt som en skattejagt. I vores butikker kan man gøre alle mulige unikke fund i alt fra elektronik til møbler,” siger Tina Donnerborg.
QR-koderne kommer ud i alle Røde Kors’ 255 genbrugsbutikker landet over. Hun håber, at kampagnen kan få de unge mænd til at tage rundt i landet og dermed øge sine vinderchancer. Måske de også gør et godt fund på vejen rundt.
Kampagnen starter den 13. marts og fortsætter frem til den 2. april, og den er udviklet i samarbejde med reklamebureauet Nørgård Mikkelsen.
Nøgleord
Kontakter
For henvendelser kontakt Røde Kors’ pressetelefon:
3529 9699
Røde Kors.dk/presse
Billeder

Links
Information om Røde Kors
Røde Kors er altid til stede
Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. Vi skaber fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv, og i kriser er vi en del af det nationale beredskab i Danmark.
192 lande er med Genevekonventionen blevet enige om at have Røde Kors som fælles hjælpeorganisation. Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.
Vi er verdens største humanitære organisation med omkring 12 millioner frivillige over hele verden. Vi er en bevægelse for medmenneskelighed i verden, i lokalsamfundet og dér, hvor du bor.
Følg pressemeddelelser fra Røde Kors
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Røde Kors
Kultur- og erhvervsprofiler samler over fire millioner kroner ind til Røde Kors5.7.2025 15:41:09 CEST | Pressemeddelelse
Et bredt netværk af kultur- og erhvervspersoner har det seneste år løftet en række kreative projekter og initiativer til fordel for Røde Kors som en del af Røde Kors’ Klub 10 og Klub 100-ambassadører. Tilsammen har de indsamlet 4,1 millioner kroner til Røde Kors’ hjælpearbejde i Danmark og ude i verden.
Stor succes: Røde Kors’ Nørklere pyntede Copenhell1.7.2025 16:26:18 CEST | Pressemeddelelse
250 festivalgæster donerede sammenlagt over 45.000 kroner til Røde Kors, da de gav deres battleveste en tur gennem Nørklernes systue på Copenhell.
Røde Kors byder det danske EU-formandskab velkommen: Stærk humanitær støtte til Ukraine bør være en central prioritet30.6.2025 21:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Formandskabet overtages i en tid med store humanitære udfordringer – ikke mindst krigen i Ukraine, som fortsat har alvorlige konsekvenser for millioner af mennesker
For børn i økonomisk trængte familier føles sommerferien uønsket lang og er præget af afsavn30.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens sommeren for de fleste familier er en tid med oplevelser, rejser og samvær, står børn i økonomisk trængte familier i Danmark foran en ferie, hvor der ikke er råd til at tage på tur eller købe is. Det gør børnene triste, at de ikke har oplevelser at fortælle om, når de vender tilbage til skolen, viser en undersøgelse fra Røde Kors
Genbrug med formål på Roskilde Festival: Her koster alt under 100 kr.26.6.2025 10:25:00 CEST | Pressemeddelelse
Røde Kors Roskilde åbner for andet år i træk pop up-butik på festivalpladsen. Her kan gæsterne finde glitter, gummistøvler og varme sweatre – og samtidig støtte udsatte mennesker i Danmark og verden
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum