Genbrug forventes at blive endnu mere populært i 2021

Der er i løbet af år 2020 kommet et stadig større fokus på at shoppe genbrug og secondhand, fremfor at skulle købe nye varer, og dette fokus forventes kun at stige i år 2021. Flere og flere mennesker vælger både at shoppe genbrugstøj, men også at undersøge, om det er muligt at købe forskellige genstande i den lokale genbrug, som for eksempel en ny gryde eller blender.

Den øgede lyst til at besøge genbrugsbutikker findes især hos den unge generation, og dette skyldes, at der især hos denne generation er et stort fokus på klima og miljø. Befolkningen bliver grundlæggende mere og mere klimabevidst, og dette afspejles altså i, at genbrugsbutikkerne oplever både øget salg og interesse.

Læs med i denne artikel, hvis du er interesseret i at høre mere om, hvorfor genbrug forventes at blive endnu mere populært i det kommende år.

Et øget fokus på klima giver flere mennesker lyst til at shoppe genbrug

Der er i de senere år kommet et stadig større fokus på klima- og miljødagsordene. Global opvarmning er efterhånden en kendsgerning, som de fleste mennesker har erkendt, og det er generelt bred enighed om, at der skal gøres noget ved problemet. Det store spørgsmål er blot hvad; mens nogle partier i Folketinget ønsker at vente på, at den nødvendige teknologi opfindes til at løse problemet, mener andre, at der bør handles nu.

En måde, hvor man som enkelt borger har mulighed for at gøre en forskel, er ved at reflektere over eget forbrug. Hvor ofte er man ude at shoppe nye genstande? Og er der overhovedet tale om genstande, der er nødvendige? Det kan være meget sundt at gøre sig overvejelser om disse spørgsmål, da man således kan reflektere over ens eget forbrug. På denne måde kan man altså være med til at gøre med, om det virkelig er nødvendigt, at man køber disse nye ting.

Hvis der er en genstand, du mangler, er det muligt at besøge den lokale genbrugsbutik for at se, om varen skulle findes her. På denne måde kan i sidste ende også spare penge, da du slipper for at skulle ud og købe genstanden fra ny, og en brugt håndmixer, pande eller blender kan altså være lige så god som en ny. Og du kan være heldig at ende op med en langt mere unik genstand, eftersom du kan være heldig at finde en vare, som ingen andre i din omgangskreds ejer.

Flere online-platforme gør det muligt at dele ting med andre, fremfor at købe nyt

Det er med nutidens internet også muligt at dele genstande med hinanden på en langt smartere måde end hidtil. Du kan nemlig for eksempel vælge at tilmelde dig forskellige sider eller grupperum på internettet, hvor du kan bytte varer med andre brugere. Måske mangler du en pavillon til en havefest eller en parasol til din dag på stranden.

Den unge generation er generelt mere klima- og miljøbevidste

Det øgede fokus på klima og genbrug skyldes i høj grad den unge generation, der grundlæggende er langt mere klimabevidst end tidligere generationer. Derfor køber mange brugt, hvad end de skal bruge en parasol, en telefon eller noget helt tredje. Klimabevidstheden kan således afspejles i befolkningens forbrugsvaner.