JustMore

GDPR spøger stadig – behovet for driftssikre makulatorer er eksploderet

Med GDPR-forordningen blev makulatorer en nødvendighed på arbejdspladsen. Men mange fejlkøb har fået efterspørgslen af mere tidssvarende og driftssikre maskiner til at blusse op igen.
Makulatorer fås i mange størrelser og prisklasser, og de er langt fra ens eller lige driftssikre. De sikreste modeller er krydsmakulatorer, der opfylder kravene til sikkerhedsniveauerne mellem P5 og P7. Foto: PR.

Indførslen af Persondataforordningen – eller blot GDPR – i maj 2018 skabte et stormløb mod leverandører af kontorartikler, hvor særligt makulatorer var i høj kurs. Her lidt over et år efter indførslen af det nye skrappe regelsæt står mange virksomheder dog tilbage med utidssvarende makulatorer, der ikke opfylder deres sikkerhedsbehov eller ikke er driftssikre nok. Med risikoen for et uanmeldt inspektionsbesøg lever GDPR-spøgelset i bedste velgående, og det har skabt fornyet interesse for den essentielle maskine.

– GDPR satte gang i et sandt hysteri for at beskytte virksomhederne bedst muligt. Men i farten glemte mange indkøbere at få den nødvendige rådgivning, og endte med deciderede fejlkøb, hvor særligt makulatorerne efterfølgende ikke har kunnet opfylde virksomhedernes behov eller er brændt helt sammen. Vi oplever derfor, at der i øjeblikket er et øget fokus på at få den rette maskine bestilt hjem, forklarer Michael Petersen, direktør for JustMore, der er forhandler af kontorartikler.

Michael Petersen oplyser desuden, at salget af makulatorer hos JustMore steg med 300 procent ved lanceringen af GDPR, og at han forventer en 100 procent stigning igen i år.

Sikkerhedsniveauet er en afgørende faktor

Det er særligt indkøbere for store og mellemstore danske virksomheder, som Michael Petersen ser vende tilbage til JustMore.dk webshop. Forklaringen er virksomhedernes høje sikkerhedsniveau, der kræver, at de personfølsomme oplysninger destrueres efter bestemte regler, som små kontormakulatorer ikke kan leve op til.

– For at kunden kan foretage det rigtige køb, bør han blandt andet overveje, hvor stor arbejdsbyrden forventes at blive, om papiret bliver destrueret tilstrækkeligt ift. standarderne, og hvor lang en levetid der forventes af maskinen. Herudover skal støjniveau, hvor stor maskinen må være, og om den også skal være i stand til at destruere andre materialer end blot papir, også tænkes ind i ligningen, siger Michael Petersen.

En virksomheds sikkerhedsniveau vurderes ud fra en internationalt defineret ISO-standard kaldet DIN Standard 66999. I Danmark angives sikkerhedsniveauet med P og går fra 1 til 7, hvor 7 er det mest sikre. Michael Petersen anbefaler, at man vælger en såkaldt ”krydsmakulator”, hvis ens virksomhed arbejder med mange særligt følsomme personoplysninger.

– Du kan få en maskine, der pulveriserer alt fra papir til dvd’er, så selv den skarpeste industrispion ikke kan trække information ud af materialet. Med den rette vejledning kan virksomhederne ryste GPDR-frygten af sig og samtidig spare mange penge ved at gøre det rigtige køb – allerede første gang.

Michael Petersen
Direktør, JustMore
mip@justmore.dk

Billeder

Download
For at overholde GDPR-reglerne har store og mellemstore virksomheder brug for makulatorer, som kan holde til at destruere markante mængder papir. Foto: PR.
Download
De mest avancerede makulatorer kan også destruere cd’er og papirclips. Foto: PR.
Download
De fleste makulatorer skærer papiret ud i strimler, mens de bedste maskiner kan skære helt ned til konfettistørrelse. Foto: PR.

Information om JustMore

JustMore
Solvang 12
3450 Allerød