Gavmilde festivalgæster donerede flittigt til kampen mod ensomhed

Gæsterne på dette års Jelling Musikfestival var ikke blot tørstige, de var også gavmilde og donerede i alt 39.960 kroner i pant til kampen mod ensomhed.

Siden 2017 har 31- årige Patrick Cakirli brugt sine somre på at vandre rundt i Danmark for at sætte fokus på ensomhed. Hans koncept er ganske simpelt. Han vandrer ad en fastlagt rute, men må kun gå, hvis han har følgeskab. Er han alene, skal han stå stille. På den måde bliver vandringen symbol på vigtigheden af fællesskab og social ansvarlighed i kampen mod ensomhed. Privatfoto

Efter to års coronapause var det et publikum med stor appetit på festivallivet, som indtog Jelling Musikfestival 2022.

Der blev drukket tusindvis af fadøl, drinks og sodavand på pladsen i Jelling, og det kunne mærkes på festivalens omsætning, som har været rekordhøj i år.

Det betød imidlertid ikke, at festivalpladsen flød over med plastikkrus. Snarere tvært imod. For gæsterne var ikke blot tørstige, de var også gavmilde og flittige til at donere tusindvis af kroner til et velgørende formål ved at aflevere plastikkrus og -kander i særlige pant-containere på festivalpladsen.

Samarbejde med Middelfart Sparekasse

Initiativet til pantindsamlingen er opstået i samarbejdet mellem Jelling Musikfestival og Middelfart Sparekasse og havde til formål gennem pant at samle penge ind til en anden af sparekassens samarbejdspartnere, nemlig initiativet March mod Ensomhed, som har til formål at sætte nationalt fokus på ensomhed som sundheds- og samfundsproblem.

Det betyder, at festivalen i samarbejde med Middelfart Sparekasse nu kan sende 39.960 kroner til March mod Ensomhed.

Vandrer 2.000 kilometer

Ud over vandreturen samler Patrick Cakirli i år også penge ind til organisationen Recovery Bulls. Og taknemmeligheden over pant-pengene er stor.

- Det betyder enormt meget for mig og endnu mere i kampen mod ensomhed. Sidste år startede jeg Danmarks første landsindsamling til fordel for mennesker, som kæmper med ensomhedsfølelsen, og jeg havde ærligt talt ikke forventet, at vi allerede ville opleve så stor opbakning. Det rører mig meget, siger Patrick Cakirli.

Hvor han i 2021 samlede ind til organisationen Ventilen Danmark, er det i år Recovery Bulls, som kan se frem til en økonomisk håndsrækning fra March mod Ensomhed.

- Valget faldt på dem, fordi vi gerne vil favne alle aldersgrupper. Ventilen arbejder med at forebygge ensomhed blandt unge, hvor Recovery Bulls har fokus på midaldrende. Deres direktør, Even Ramsland, gik med på March mod Ensomhed sidste år, og fortalte om deres arbejde. Det gjorde et stor indtryk på mig, forklarer Patrick Cakirli, som sætter stor pris at kunne sende penge videre til organisationer, som forsøger at gøre en forskel.

- Jeg har haft en hård og turbulent opvækst på skiftende opholdssteder og i plejefamilie, og ensomhed er en følelse, som har fulgt mig gennem det meste af mit liv. Så det betyder enormt meget for mig, når jeg i dag kan hjælpe organisationer, som forebygger og afhjælper ensomhed, siger han.

Gæsterne på Jelling Musikfestival var gavmilde med panten og donerede i alt 39.960 kroner til kampen mod ensomhed. Privatfoto

50 år: Mona Petersen Kirk, Rødekro, fylder fredag den 26. august 50 år.10.8.2022 16:21:22 CEST | Pressemeddelelse

Navne: Mona Petersen Kirk arbejder til daglig som privatrådgiver i Middelfart Sparekasses afdeling i Kolding, hvor hun har haft sin daglige gang siden 2012. Mona Petersen Kirk bor sammen med sin mand Thomas i Rødekro. Sammen har de fire drenge på 14, 17, 17 og 19 år, som alle bor hjemme og læser på forskellige uddannelser. Familielivet fylder meget i hverdagen, men om sommeren spænder hele familien campingvognen på bilen og kører til Italien for at holde sommerferie under varmere himmelstrøg. Resten af året er det sommerhuset på vestkysten, som trækker, når der skal kobles af.

65 år: Hans Elkjær, Vejle, fylder lørdag den 6. august 65 år.22.7.2022 15:08:06 CEST | Pressemeddelelse

Navne: Hans Elkjær har sin daglige gang i Middelfart Sparekasses afdeling i Hedensted, hvor han arbejder som rådgiver inden for bolig, pension og investering for erhvervs- og privatkunder. Han begyndte i sparekassen i 2017. Hans Elkjær stammer oprindeligt fra Fyn, men flyttede til Vejle i 1978 for at arbejde i Aktivbanken (senere Sydbank). Her nåede han at arbejde i 39 år i en række forskellige funktioner. Herunder chef for bankens afdelinger i Viuf, Grindsted, Ansager, Egtved og Billund. I dag bor Hans Elkjær i Bølgen med sin hustru, Lene. Sammen har de datteren Sisse, som netop er flyttet til Aarhus for at studere. Hans Elkjær har desuden to voksne døtre mere og tre børnebørn. Ud over familien bruger Hans Elkjær gerne sin fritid på golfbanen eller som tilskuer til enten fodbold eller håndbold. Den ellers tidligere aktive sportsmand har efter en række knæskader erkendt, at bentøjet bedre kan holde til en tur på golfbanen frem for fodboldbanen. Hans Elkjær har i forbindelse med sin run