Gasdetektor skaffer Elektroprisen til udviklingsingeniør

Årets Elektropris går til civilingeniør Abdallah Al-Mass, der har udviklet en nye gasdetektor, som kan tage konkurrencen op med de største virksomheder i udlandet.
Vinderen af Elektroprisen 2022 Abdallah Al-Mass (tv) sammen med vinderne af de tre kandidatpriser Michelle Langkjær, Anders Nørup Thyrring Simonsen og Marcos González Días. Til højre Elektrofondets formand Poul Toft Frederiksen fra Grundfos. Foto: Henrik Frydkjær

Tre års ihærdig indsats for at udvikle en ny, avanceret gasdetektor kaster nu en særlig hæder af sig for den 42-årige civilingeniør Abdallah Al-Mass fra virksomheden Geopal.

I weekenden modtog han Elektroprisen 2022 på 30.000 kroner fra Elektrofondet i Ingeniørforeningen for sit arbejde med gasdetektoren GP-NOVA, som er certificeret efter de højeste internationale standarder og kan måle udslip af alt fra metan, svovlbrinte og benzin til kulilte, freon og ammoniak.

Egentlig er Abdallah Al-Mass uddannet automekaniker, men som 30-årig sadlede han om og søgte ind på DTU, hvor han i 2016 blev færdiguddannet som civilingeniør. Han blev ansat i Geopal året efter, og siden 2018 har han været den drivende kraft i at gennemføre Geopals vision om at udvikle en ny modulær SIL 2 og ATEX/IECEx-certificeret gasdetektor for at bringe virksomheden op i den globale superliga.

”Abdallah har præsteret et fremragende ingeniørarbejde på et højt og komplekst plan på trods af hans relativt korte ingeniørerfaring. Abdallah Al-Mass er en fremragende rollemodel på, hvordan man kan starte som automekaniker og ende som en meget dygtig og veluddannet elektroingeniør, der løfter det tekniske niveau væsentligt i en dansk elektronik SMV”, hedder det i motiveringen fra Elektroprisens bestyrelse.

Abdallah Al-Mass har under udviklingsfasen blandt andet arbejdet sammen med certificeringsorganer og testhuse fra hele verden samt udviklere og underleverandør i Ukraine, som for nylig var nødt til at flygte fra den krigshærgede storby Kharkiv, men nu er i sikkerhed et andet sted i landet. Han har desuden sikret finansiering fra Innovationsfondens Innobooster-ordning og fra SMV:Digital.

For Christian Møller, der er direktør for Geopal, er det en stor bedrift for en forholdsvis lille virksomhed med 24 ansatte at udvikle et high-end produkt med store eksportmuligheder til det internationale marked.

”Abdallah Al-Mass er ekstremt målrettet og ansvarsfuld, og han har evnen til at forstå selv meget komplekse fagområder. Vi er jo ikke et hus, hvor han har haft et kæmpe team i ryggen, men han har med stor entusiasme og professionalitet formået at drive projektet fremad sammen med vores eksterne partnere”, siger Christian Møller.

GP-NOVA kommer med flere forskellige sensorteknologier, som gør det muligt at detektere mange forskellige gasser. Overvågningen og kalibreringen sker ved hjælp af en app via Bluetooth-teknologi.

Christian Møller ser samtidig et stort potentiale i de kommende Power-to-X projekter i Danmark, hvor man omdanner elektricitet til gas eller flydende brændsel, og hvor det er afgørende at kunne måle eventuelle udslip eller lækager af brint, metanol og ammoniak.

I forvejen anslås det, at der sidder en gasdetektor fra Geopal i 75 procent af alle danske parkeringskældre og i halvdelen af alle danske vejtunneler. Desuden leverer virksomheden detektorer til overvågning af kraftvarmeværker, renseanlæg, biogasanlæg, brintanlæg, køle-fryseanlæg, byggepladser og hospitaler.

Priser til lovende ingeniørkandidater

Elektrofondet uddelte også tre kandidatpriser på hver 10.000 kroner, som gives til unge lovende ingeniørkandidater indenfor det elektrotekniske/elektroniske fagområde med afgangseksamen fra én af de danske ingeniøruddannelser.

Modtagerne i 2022 er Michelle Langkjær, der blev diplomingeniør fra Elektroteknologiuddannelsen på DTU med et afslutningsprojekt i starten af 2022, samt Marcos González Días og Anders Nørup Thyrring Simonsen, der begge fik en kandidatgrad i Electrical Engineering fra DTU Elektro i marts.

Michelle Langkjær får prisen for ”et meget stort og imponerende praktisk arbejde med de nyeste platforme indenfor CAT” samt digital signalbehandling og psykoakustiske test til avancerede hovedsæt.

Marcos González Días får prisen for ”et imponerende teoretisk såvel som eksperimentelt arbejde” for at forbedre medicinsk diagnostik ved hjælp af en ny matematisk metode og en halvlederchip til bakterietælling.

Anders Nørup Thyrring Simonsen får kandidatprisen for et ”flot stykke arbejde med fremragende resultater” i udviklingen af mere effektive bredbåndsmålinger med magnetisk resonans billeddannelse (MRI) i forbindelse med multikernedetektion.

Ønsker redaktionen fotos i anden opløsning end vedhæftede kontakt venligst Ole Hoff-Lund, presserådgiver i Ingeniørforeningen, IDA, telefon 26 83 81 84.

Vinderen af Elektroprisen 2022 Abdallah Al-Mass. Foto: Henrik Frydkjær