Gaming er rykket ud af teenageværelset – skaber potentiel guldgrube for annoncører

Gaming- og e-sportsindustrien er i voldsom opblomstring. Gaming nåede nye højder under pandemien, og selv efter nedlukningsbølgerne fortsatte spillemanien med at stige i Skandinavien. I 2022 svarede 33 procent af de adspurgte skandinaver i Deloittes undersøgelse Digital Consumer Trends, at de spiller dagligt – mod 31 procent i 2021-undersøgelsen.
Fordi der spilles mere og flere målgrupper har kastet sig over digitale spil, forventes gaming og e-sportsindustrien at være 211 milliarder dollars værd i 2025.
Ældre og kvinder gamer mere
Det er næppe overraskende, at unge gamer mere end ældre, og at tidsforbruget på digitale spil falder med alderen. Men de ældre generationer er slet ikke så langt bagud, som man skulle tro. For eksempel er seniorerne på 65-75 år kun halvt så tilbøjelige til at spille digitale spil lejlighedsvist som de 18-24-årige er. Derudover spiller 25 procent af de 65-75-årige spil dagligt sammenlignet med 40 procent af de 18-24-årige.
Kløften mellem kvindelige og mandlige gamere ser også noget anderledes ud, end man skulle tro. Ifølge Deloittes undersøgelse spiller hele 36 procent af de kvindelige respondenter hver dag sammenlignet med 30 procent blandt mændene.
”Forestillingen om gameren som den store teenagedreng, der er groet fast i sin gamerstol bag nedrullede gardiner, er temmelig misvisende. I dag er vi alle gamere – i den forstand, at alle aldersgrupper og køn spiller digitale spil i hverdagen,” fortæller leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation, Frederik Behnk.
Efterhånden som digitale spil når ud til et stadig bredere publikum, bliver reklamer på spilplatforme mere attraktive for kommercielle aktører, der ønsker at ramme en bred målgruppe.
E-sport har et smallere publikum
Der er også gode muligheder for målrettede markedsføringskampagner, ikke mindst inden for e-sport. Deloittes nye undersøgelse Let's Play! viser, at væksten i e-sport er drevet af Millennials og yngre generationer, og selvom stigningen i publikumstal i er stoppet efter pandemien, er interessen markant større, end den var før pandemien.
”E-sport adskiller sig ved at være en oplagt kanal til at nå et smallere, mere specifikt publikum, end den efterhånden temmelig brede kategori af forbrugere, der spiller uforpligtende spil. Her er det også værd at bemærke, at e-sportpublikummet er mere positivt indstillede over for reklamer end dem, der ikke ser e-sport,” fortæller Frederik Behnk.
69 procent af e-sportsseerne siger i undersøgelsen, at de finder reklamer nyttige og informative sammenlignet med 48 procent af dem, der ikke ser e-sport.
Den store opblomstring af gaming og e-sport er også interessant i et samfundsøkonomisk perspektiv, vurderer Deloittes cheføkonom:
”Udviklingen er gået stærkt de sidste 5-10 år, hvor gamingindustrien har bevæget sig fra niche til mainstream. Industrien beskæftiger flere og flere danskere, og vi ser samtidig, at traditionelle mediehuse i stigende grad etablerer gamingafdelinger eller på andre måder indtænker spil som en del af kanalstrategien. Gaming er ikke til at komme uden om hverken kulturelt eller økonomisk,” siger cheføkonom Majbritt Skov.
Om tallene
Læs mere i Deloittes Let’s Play! 2022-rapport og artiklen her om det europæiske e-sportsmarked, og find aktuelle indsigter om gaming i Deloittes Digital Consumer Trends i kapitlet ’No such thing as a typical gamer’.
Nøgleord
Kontakter
Frederik Behnk, leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation, fbehnk@deloitte.dk, tlf. 3093 4426.
Majbritt Skov, cheføkonom og leder af Deloitte Economics, maskov@deloitte.dk, tlf. 3093 5471.
Anne Rosa Simonsen, pressechef, ansimonsen@deloitte.dk, tlf. 2063 3133.
Billeder
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Streamingkrig og nye mikrochips: Her er de vigtigste tech-trends i 202310.2.2023 06:05:00 CET | Pressemeddelelse
Den teknologiske udvikling tager i 2023 kvantespring fra planeten Jorden til det ydre rum og dybt ned i metaverset. Deloitte er klar med sine forudsigelser for teknologi, medier og telekommunikation i det år, vi lige har taget hul på.
Dansk modebranche i topform er godt rustet til en økonomisk afmatning27.1.2023 08:19:04 CET | Pressemeddelelse
Nye nøgletal for modebranchen viser, at både detailhandel og eksport står stærkt over for en mere usikker fremtid. I detailhandlen er det gennemsnitlige driftsresultat steget med 258 procent pr. ansat, og eksporten er på rekordhøjt niveau.
Danske organisationer overvurderer egen it-sikkerhed: Hver femte har været offer for skadeligt cyberangreb24.1.2023 10:20:40 CET | Pressemeddelelse
Hver femte danske organisation har været ramt af et cyberangreb, hvor hackeren lykkedes med sin mission med skadelige følger som konsekvens. Det viser tal fra en ny cyberundersøgelse, som revisions- og rådgivningsvirksomheden Deloitte står bag.
Danske topledere stiller skarpt på forsyningskæder, geopolitisk uro, talentjagt og klima op til Davos16.1.2023 15:30:00 CET | Pressemeddelelse
Over 2.000 virksomhedsledere fra 24 lande sætter i en ny Deloitte-undersøgelse ord på deres klimabekymring og forretningsprioriteter. For de danske topchefer står det klart, at selv om 7 ud af 10 er ganske bekymrede for klimaforandringerne, opfattes det mere kritisk for forretningen at sikre forsyningskæderne, navigere gennem geopolitisk uro og skaffe kvalificeret arbejdskraft.
Fremtidens arbejde er fleksibelt og hybridt, men tre af fire virksomheder hænger fast i gamle vaner13.1.2023 13:50:49 CET | Pressemeddelelse
Tre år er gået, siden pandemien vendte op og ned på arbejdslivet, men forbavsende mange arbejdspladser har endnu ikke justeret organisationen til fremtidens fleksible og hybride måder at arbejde på. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum