Gå dig til en hjertestarter ved Hjerteforeningens Landsuddeling søndag 24. april

Det er tid til Hjerteforeningens årlige Landsuddeling, hvor det er muligt at gå sig til en hjertestarter til lokalområdet.
Årligt bliver ca. 5400 personer ramt af hjertestop uden for hospital. Hvis personen med hjertestop bliver stødt med en hjertestarter inden 3-5 minutter efter hjertestoppet, kan overlevelsen være op til 70 procent. Ved Hjerteforeningens Landsuddeling går de indsamlede penge til at sætte døgntilgængelige hjertestartere op i Danmark. Foto: Linda Johansen/Hjerteforeningen

Søndag 24. april afholder Hjerteforeningen den årlige Landsuddeling, hvor det handler om at gå sig til en døgntilgængelig hjertestarter. Sidste år blev der samlet over 3 mio. kr. ind til hjertestartere, som efterfølgende blev sat op over hele landet, og således er der nu i alt via den årlige Landsuddeling sat over 600 døgntilgængelige hjertestartere op rundt om i Danmark.

Forud for Landsuddelingen kan man på www.hjerteforeningen.dk/landsuddeling oprette sin egen indsamlingsgruppe med naboer, familie, idrætsklub eller andre. Dækker man tilsammen mindst 15 indsamlingsruter, får man efterfølgende en døgntilgængelig hjertestarter, som kan hænges op et sted efter eget valg. Det kan eksempelvis være på villavejen eller i den lokale sportsklub. Med hjertestarteren følger et års serviceaftale med døgnovervågning, så man altid kan være sikker på, at den fungerer optimalt og er klar til brug, hvis der skulle opstå en livstruende situation. Alle deltagere i gruppen får tillige et gratis introkursus i genoplivning, så alle er i stand til at træde til ved hjertestop.

Har man ikke mulighed for at samle ind på en fysisk rute, kan man i stedet oprette en indsamling online og få folk i lokalområdet til at donere ad den vej.

- I Hjerteforeningen ser vi hvert år frem til Landsuddelingen, så vi kan få sat endnu flere hjertestartere op rundt om i landet. Hjertestarterne er hver dag året rundt med til at redde liv over hele Danmark, og derfor er det så vigtigt, at vi får sat hjertestartere op så mange steder som overhovedet muligt, siger Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

- Sidste år blev der indsamlet over 3 mio. kr. til hjertestartere, og vi håber naturligvis, at vi kan overgå dette ellers rigtig flotte resultat i år, så der kan sættes hjertestartere op på endnu flere knudepunkter i danskernes hverdag. Får man livreddende førstehjælp og samtidig stød af en hjertestarter, overlever næsten 1 ud af 3 et hjertestop. Bruges der ingen hjertestarter, overlever kun 1 ud af 7. Så en hjertestarter er et virkelig vigtigt redskab ved hjertestop, slutter Anne Kaltoft.

Fakta:

Hjerteforeningens Landsuddeling afholdes søndag 24. april.

Læs mere på www.hjerteforeningen.dk/landsuddeling

Yderligere information:

Hjerteforeningens pressetelefon: 33669930 – også for at få info om mulige lokale cases