Fynsk iværksætter sætter skub i flødebolle-eventyr med Lidl: “Vi drømmer om at eksportere til butikkerne i udlandet”
I en ekstra svær tid for mange danske fødevareiværksættere måtte fynske Michael Møller Larsen knibe sig selv i armen, da han i sommer kunne finde sine lokalproducerede gourmetflødeboller på hylderne i Lidls dengang 138 butikker. På trods af en hård opstart og efterfølgende inflation er interessen og salget af Sweetnorth-flødebollerne gået over forventning, og Michael håber på sigt at eksportere til udlandet.
Michael Møller Larsen var cykelrytter på eliteplan, indtil han som 20-årig kom ud for en trafikulykke, der vendte hans liv på hovedet. Han gav afkald på sit studie og sin cykelkarriere og skulle finde en ny passion, der kunne gøre ham glad. Flødeboller havde altid gjort Michael glad, men han var ikke synderligt begejstret for kvaliteten af flødeboller i supermarkedet, og pengepungen rakte ikke til de helt dyre gourmetflødeboller.
Derfor begyndte Michael i 2015 selv at udvikle og lave flødeboller af højere kvalitet hjemme på køkkenbordet, og da han efter en levering til et bryllup gik hjem med private bestillinger på over 2.000 flødeboller, blev han bekræftet i sit koncept om kvalitetsflødeboller til gode priser – og han fik mod på at nå ud til endnu flere danskere.
I selskab med sin kompagnon Mike Maarup besluttede iværksætterne sig i 2020 for at starte deres egen flødebolleproduktion i Haarby på Fyn. I dag består teamet af fem personer, der dagligt producerer økologiske kvalitetsflødeboller fra bunden, der tilmed er veganske, laktose- og glutenfri, og hvor selv kokossen på toppen drysses på i hånden.
Pitch-runde satte skub i samarbejde med Lidl
Efter en hård opstart præget af corona besluttede iværksætterne bag Sweetnorth-flødebollerne at deltage i en pitch-runde, der blev afholdt af dagligvarekæden Lidl med det formål at hjælpe lokale fødevarevirksomheder med at komme på hylderne i en svær tid– og det gav pote.
For i juli i år kunne Sweetnorth afsende deres første store ordre til Lidl, hvor de i dag er en del af Lidls produktserie ’En bid af Danmark’, der gør det nemmere for danskerne at vælge gode, lokale kvalitetsprodukter til overkommelige priser.
”Vi vil gerne give producenter som Sweetnorth et godt afsæt til at komme bredere ud med deres lokale produkter, og måske endda på sigt hjælpe dem med at komme ud på flere af vores markeder. Til vores serie ’En bid af Danmark’ går vi ikke på kompromis med hverken pris eller kvalitet, og her opfylder Sweetnorth begge dele. Vi har manglet gourmetflødeboller som disse i supermarkedet,” fortæller Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl.
Drømmer om eksport til udlandet
For Sweetnorth var det en milepæl at få sine flødeboller på hylderne i en international dagligvarekæde som Lidl, og det har givet Michael og hans team større drømme for fremtiden:
”Da vi startede op, var en af vores første kunder den lokale bager, og i dag leverer vi omkring 10.000 flødeboller om måneden til Lidl. Med den interesse og opbakning tør vi mere end nogensinde at drømme stort om at få vores flødeboller ud over landets grænser. Her har vi heldigvis den klare fordel, at vores flødeboller kan fryses ned og eksporteres uden at det påvirker smagen. Ligesom samarbejdet med Lidl måske kan hjælpe med at åbne døre til nye markeder,” siger Michael Møller Larsen.
På fabrikken i Haarby arbejder Michael og hans team målrettet med en bæredygtig produktion. Blandt andet kommer fabrikkens energi fra vindkraft, al madspild bliver lavet om til varme eller serveres som grisefoder, og brugen af plastic i emballagen er minimeret.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 139 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Pantdonationer fra Lidls kunder skal sikre hospitalsklovne i børne- og ungepsykiatrien1.2.2023 11:34:14 CET | Pressemeddelelse
Ved flaskeautomaten i landets 139 Lidl-butikker kan kunder donere deres pant til Danske Hospitalsklovnes arbejde for indlagte børn. I 2023 har Lidl valgt, at halvdelen af alle de pantdonationer specifikt skal gå til hospitalsklovnenes arbejde i børne- og ungepsykiatrien. Et område som Danske Hospitalsklovne siden 2016 har haft stor succes med at arbejde indenfor.
Europas bedste private label-produkter er fundet: Lidls vaniljeis og æbleeddike fra lokale, danske leverandører løber med to priser31.1.2023 10:03:00 CET | Pressemeddelelse
Lidls private label-serie ’En Bid af Danmark’ er ikke kun populær i Danmark, men anerkendes nu også internationalt ved European Private Label Awards 2023. Her har to danske produkter, henholdsvis økologisk æbleeddike fra lollandske Fra Fejø og økologisk vaniljeis fra sydfynske Skarø Is, vundet hver sin kategori ved uddelingen.
Grøn Januar, Veganuary eller hele året? Hos Lidl er veganske produkter hverdag9.1.2023 06:03:00 CET | Pressemeddelelse
For mange danskere er nytårsforsættet at spise en grønnere, mere plantebaseret kost. Hos Lidl er de plantebaserede produkter i fokus året rundt, og 2022 blev et vendepunkt: Veganske og vegetariske produkter er for alvor blevet en integreret del af sortimentet hos dagligvarekæden.
Lidl og Blå Kors uddeler julemad til rekordmange trængte familier: “Overskudsmaden falder på et virkelig tørt sted i år”20.12.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark har modtaget rekordmange ansøgninger om hjælp til mad denne jul. Derfor donerer Lidl for sjette år i træk overskudsmad fra sine butikker til de mange trængte danskere, der har svært ved at få økonomi og julestemning til at gå hånd i hånd.
På Lidls højlager i Køge har man på et år skånet medarbejderne for at løfte 35.000 ton tørvarer15.12.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For lidt over et år siden indviede Lidl sit nye højteknologiske højlager i Køge, hvor mange processer er automatiseret. På blot et år har teknologien skånet dagligvarekædens lagermedarbejdere for en løftemængde på hele 35.000 ton tørvarer, og det glæder medarbejderne i dagligdagen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum