Fynsk iværksætter sætter skub i flødebolle-eventyr med Lidl: “Vi drømmer om at eksportere til butikkerne i udlandet”
Michael Møller Larsen var cykelrytter på eliteplan, indtil han som 20-årig kom ud for en trafikulykke, der vendte hans liv på hovedet. Han gav afkald på sit studie og sin cykelkarriere og skulle finde en ny passion, der kunne gøre ham glad. Flødeboller havde altid gjort Michael glad, men han var ikke synderligt begejstret for kvaliteten af flødeboller i supermarkedet, og pengepungen rakte ikke til de helt dyre gourmetflødeboller.
Derfor begyndte Michael i 2015 selv at udvikle og lave flødeboller af højere kvalitet hjemme på køkkenbordet, og da han efter en levering til et bryllup gik hjem med private bestillinger på over 2.000 flødeboller, blev han bekræftet i sit koncept om kvalitetsflødeboller til gode priser – og han fik mod på at nå ud til endnu flere danskere.
I selskab med sin kompagnon Mike Maarup besluttede iværksætterne sig i 2020 for at starte deres egen flødebolleproduktion i Haarby på Fyn. I dag består teamet af fem personer, der dagligt producerer økologiske kvalitetsflødeboller fra bunden, der tilmed er veganske, laktose- og glutenfri, og hvor selv kokossen på toppen drysses på i hånden.
Pitch-runde satte skub i samarbejde med Lidl
Efter en hård opstart præget af corona besluttede iværksætterne bag Sweetnorth-flødebollerne at deltage i en pitch-runde, der blev afholdt af dagligvarekæden Lidl med det formål at hjælpe lokale fødevarevirksomheder med at komme på hylderne i en svær tid– og det gav pote.
For i juli i år kunne Sweetnorth afsende deres første store ordre til Lidl, hvor de i dag er en del af Lidls produktserie ’En bid af Danmark’, der gør det nemmere for danskerne at vælge gode, lokale kvalitetsprodukter til overkommelige priser.
”Vi vil gerne give producenter som Sweetnorth et godt afsæt til at komme bredere ud med deres lokale produkter, og måske endda på sigt hjælpe dem med at komme ud på flere af vores markeder. Til vores serie ’En bid af Danmark’ går vi ikke på kompromis med hverken pris eller kvalitet, og her opfylder Sweetnorth begge dele. Vi har manglet gourmetflødeboller som disse i supermarkedet,” fortæller Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl.
Drømmer om eksport til udlandet
For Sweetnorth var det en milepæl at få sine flødeboller på hylderne i en international dagligvarekæde som Lidl, og det har givet Michael og hans team større drømme for fremtiden:
”Da vi startede op, var en af vores første kunder den lokale bager, og i dag leverer vi omkring 10.000 flødeboller om måneden til Lidl. Med den interesse og opbakning tør vi mere end nogensinde at drømme stort om at få vores flødeboller ud over landets grænser. Her har vi heldigvis den klare fordel, at vores flødeboller kan fryses ned og eksporteres uden at det påvirker smagen. Ligesom samarbejdet med Lidl måske kan hjælpe med at åbne døre til nye markeder,” siger Michael Møller Larsen.
På fabrikken i Haarby arbejder Michael og hans team målrettet med en bæredygtig produktion. Blandt andet kommer fabrikkens energi fra vindkraft, al madspild bliver lavet om til varme eller serveres som grisefoder, og brugen af plastic i emballagen er minimeret.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 164 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl får Folkesundhedsprisen 202516.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med prisen skriver Lidl historie, da dagligvarekæden er den første kommercielle aktør, der modtager Folkesundhedsprisen nogensinde. En pris, der er blevet uddelt siden 2004 af Dansk Selskab for Folkesundhed. I begrundelsen står, at prisen er en anerkendelse af Lidls omfattende og målrettede arbejde for at fremme folkesundheden gennem dagligvarehandlen – blandt andet ved at fjerne tobak og nikotin fra hylderne og fremme salget af frugt og grønt.
Kunderne har talt: Lidl giver mest værdi for pengene og leverer bedst på frugt og grønt15.9.2025 09:15:57 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er den eneste kæde, der går frem i årets BrancheIndex og vinder igen i kategorien ”Mest værdi for pengene,” samtidig med at kæden får topplacering på frugt og grønt. Ifølge indkøbsdirektør Peer Sandtner betyder anerkendelsen særligt meget for Lidl, da kæden hver dag arbejder for at forene lave priser med ambitionen om at gøre sunde valg mere tilgængelige.
Erfaren butikschef vender hjem: Åbner ny Lidl i Gug15.9.2025 08:26:37 CEST | Pressemeddelelse
Den erfarne butikschef Nikolaj Jensen, der senest har ledet Lidl i Hjørring, står nu klar til at åbne dørene til Lidls nye butik i Gug den 25. september. Han glæder sig til at møde kunderne, skabe en god indkøbsoplevelse og gøre butikken til et naturligt samlingspunkt i lokalområdet. Butikken i Gug bliver en del af Lidls ambition om at udfase tobak og nikotin i alle butikker inden udgangen af 2028.
Mads Pedersen og Lidl-Trek fejrer grøn triumf i Vuelta a España14.9.2025 21:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Mads Pedersen og Lidl-Trek kan fejre en stor triumf i Vuelta a España, hvor danskeren vinder den grønne pointtrøje. Sejren er kulminationen på tre ugers stærk holdindsats og et af årets højdepunkter for den danske stjerne, der også tog en etapesejr undervejs. Holdets gode resultater mærkes også i Lidls butikker, hvor Lidl-Trek-kollektionerne har oplevet stor efterspørgsel.
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum