Fynboerne er vilde med at købe julepynt i genbrugsbutikker

Salget af julepynt i landets Røde Kors-butikker er i år steget med 14 procent. Men særligt fynboerne har været glade for at købe deres julepynt brugt i år. Alene på Fyn er omsætningen steget med hele 33 procent sammenlignet med sidste år

For mange forbindes juletiden med strøgture, ønskelister og fyldte indkøbsposer. Men flere og flere danskere vælger at gå i den lokale genbrugsbutik, når julessæsonen rammer.

I Røde Kors’ genbrugsbutikker har man i hele landet oplevet en stigende lyst fra de handlende til at købe julevarer. Det gælder alt fra julepynt og juleporcelæn til lyskæder og andre varer, der er forbundet med julesæsonen.

”Vi er rigtig glade for, at flere og flere danskere i højere grad tænker i genbrug – også når det gælder julepynt,” siger Tina Donnerborg, der er chef for genbrug i Røde Kors.

Øget bevidsthed om genbrug
Årsagen til stigningen kan ifølge Tina Donnerborg skyldes en generel øget opmærksomhed på forbrug og bæredygtighed.

”Danskerne går op i at passe på klodens ressourcer og miljøet. Det går igen i juletiden, hvor rigtig mange vil have en jul med bedre samvittighed og uden at forbruge på livet løs. Både ved at købe og donere julevarer til butikken kan man være med til at gøre verden lidt mere bæredygtig,” siger Tina Donnerborg.

Og selvom man måske ikke går så langt som til at handle alle sine julegaver i genbrug, så er julepynt for mange et ”let” sted at starte.

”Julepynt er en sæsonvare, som kun bliver brugt én gang om året. Selvom man måske ikke handler genbrug til daglig, tror jeg, at det for mange giver rigtig god mening at købe julepynt brugt. Man er sikker på at få sin helt egen og unikke julepynt, som ikke er handlet samme sted som alle andres. Og så er der også gode penge at spare,” siger Tina Donnerborg.

Genbrug er godt
Tina Donnerborg kan mærke, at mange af de handlende i Røde Kors’ butikker har en bevidsthed om, at det er godt at handle brugt.

”Vi passer på kloden og dermed på hinanden, når vi køber genbrug. Og så går omsætningen fra butikkerne til nødhjælpsarbejde og sociale indsatser i Danmark og ude i verden. Det kommer ganske enkelt mange til gode, når vi køber genbrug,” forklarer Tina Donnerborg.

Røde Kors har 250 genbrugsbutikker fordelt over hele landet. Af dem ligger 23 på Fyn.

Fakta:

• Salget af julepynt i Røde Kors’ genbrugsbutikker er på landsplan steget med 14 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
  • Tallene dækker perioden 1. november-12. december:

Landsgennemsnit           14 %

Nordjylland                     19 %