Funktionærlov fylder 80: Tid til et ansigtsløft

Der er ikke meget at råbe hurra for i dag for de hundredetusindvis af danskere, der ikke arbejder under en overenskomst, mener Krifa på funktionærlovens 80 års fødselsdag
Krifas formand Søren Fibiger Olesen

Funktionærloven blev født i en tid, hvor man så behovet for at sikre nogle lignende rettigheder for nogle af de lønmodtagere, der ikke passede ind i overenskomst-verdenen.

Allerede i 1938 var det tydeligt, at overenskomstsystemet ikke sikrede alle danske lønmodtagere. Der var brug for mere.

De seneste 80 år er det problem kun vokset og vokset. Så meget, at hundredtusindvis af danskere ikke er omfattet af overenskomstsystemets lukkede system. Mange af dem er tilmed ikke funktionærer og står derfor på helt bar bund.

"37 timers arbejdsuge, pensionsindbetalinger, barnets første sygedag, løn under sygdom. Rettigheder, mange af os nok fejlagtigt tror er en selvfølge på vores arbejdsplads. Det er det ikke. Vi er i daglig kontakt med mennesker, der ikke er sikret noget som helst," siger Krifas formand Søren Fibiger Olesen.

Krifa har i mange år kæmpet for en lønmodtagerlov, der holder hånden under alle på arbejdsmarkedet og ikke kun den lukkede skare, der beskyttes af overenskomstsystemet.

"Det er en aldrende fødselar. Funktionærloven har brug for et gevaldigt ansigtsløft og ikke mindst en større udbredelse på et moderne arbejdsmarked, hvor flere og flere arbejder på nye vilkår og anderledes ansættelsesforhold og under stort krav om effektivitet. Vi skal tage ansvar for alle på arbejdsmarkedet. Vi lever ikke i 1938," siger Søren Fibiger Olesen.

Formand Søren Fibiger Olesen: 25444008/sfo@krifa.dk
Pressekoordinator Fie Rødkjær Møller: 51381898/frn@krifa.dk

Krifas formand Søren Fibiger Olesen

Information om Krifa

Krifa
Klokhøjen 4
8200 Aarhus N

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 185.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Følg pressemeddelelser fra Krifa

Flere pressemeddelelser fra Krifa