Fuld fart på danske økologiske bælgfrugter – de første aftaler er på plads

Nye kostråd, fokus på klimavenlig og plantebaseret kost har for alvor skubbet til efterspørgslen på danske, økologiske ærter, bønner og linser. Den danske grossist, Solhjulet og Odense Kommune er blandt dem, der nu går forrest for at få danskdyrkede bælgfrugter på menuerne. Det kan blive et sandt iværksættereventyr.
Snart er danskdyrkede bønner, ærter og linser klar til at komme på menuerne. Økologisk Landsforening samarbejder med økologiske landmænd om at få bælgfrugterne på markerne. Foto: Marendine Krainert Ladegaard, Økologisk Landsforening

Efterspørgslen på ærter, bønner og linser forventes at stige de kommende år, når flere både professionelle køkkener og forbrugere lægger om til en mere bæredygtig kost. Et nyt samarbejde mellem økologiske landmænd og Økologisk Landsforening skal sikre, at Danmark selv kan levere vigtige planteproteiner til en bæredygtig kostomlægning, som bl.a. er anbefalet i Fødevarestyrelsens nye kostråd.

”De ærter, bønner og linser, som vi spiser i dag, er stort set alle dyrket i udlandet, men faktisk kan danske landmænd sagtens være med. Der er en kæmpe bæredygtighedsgevinst i at blive mere plantebaserede, men vi kommer ikke helt i mål så længe, vi henter vores råvarer langt væk,” siger Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening, der arbejder intensivt for at gøde jorden for flere danske, økologiske bælgfrugter på markedet.

Økologisk Landsforening er aktuelt i dialog med op mod 100 avlere, der står klar til at komme i gang med de nye afgrøder og efterlyser, at flere aftagere vil være med til at lave kontrakter.

Gennembrud og iværksættereventyr

For ærter, bønner og linser er vigtige kilder til protein, når både professionelle køkkener og forbrugere skærer ned på kødet og lægger om til en mere klimavenlig kost. Og hos den danske økologigrossist Solhjulet har man sat sig selv i spidsen for at skabe et stort sortiment af danske økologiske bælgfrugter - et gennembrud og starten på noget, der kan blive et iværksættereventyr for de danske bælgfrugter.

”Hvis ikke vi er frontløbere, hvem skal så være det. Vi er en dansk virksomhed, der skal støtte de økologiske iværksættere,” siger Elizabeth Bollerup, der er indkøbsdirektør hos Solhjulet, der er i gang med at opruste på de grundlæggende økologiske værdier.

”Vi vil rykke økologien hen mod det, der var hele udgangspunktet. Det handler i høj grad om at levere fødevarer, der også er bæredygtige.”

Odense vil skubbe i gang

I Odense Kommune er bæredygtighed ligeledes omdrejningspunktet for de offentlige køkkener, der hver dag leverer måltider til 5000 mennesker i institutioner, på plejehjem og i medarbejderkantiner. Kommunen har det økologiske spisemærke i sølv og går nu skridtet hen mod endnu mere bæredygtighed og et mål om, at alle bælgfrugter skal være danske og økologiske senest ved årsskiftet.

”Vi vil gerne lægge en bund ved at aftage landmændenes produkter. Det vil være en sikkerhed for dem, så de kan blive skubbet i gang. Men det handler også om, at vi gerne vil have danske og meget gerne fynske produkter, fordi vi kommer til at bruge flere bælgfrugter år for år og er i gang med at udvikle måltiderne og den gastronomiske kvalitet i en grønnere og mere bæredygtig retning,” siger Gitte Breum, der er chef for Mad & Frivillighed i Odense Kommune.

Næste skridt i samarbejdet er møder mellem kommunen og avlerne. Der skal bl.a. laves aftaler om, hvilke sorter, der skal i jorden.

”Lige nu er alt i sin spæde start, men foråret og såtiden er lige om hjørnet, så er man grossist, forarbejdningsvirksomhed eller detailkæde og interesseret i at være med fra start på en stærk og holdbar trend, skal man være hurtig,” siger Henrik Hindborg.

Faktaboks

• Økologisk Landsforening arbejder på tværs af forsyningskæden på at styrke sortsudvikling og afsætning af klimavenlige økologiske proteinafgrøder til konsum
  • Indsatsen foregår i et tæt samarbejde med avlere, virksomheder, grossister og professionelle storkøkkener. Indsatsen er støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug

Få mere baggrundsviden om danske økologiske proteiner her: https://issuu.com/okologidk/docs/proteinkatalog

Få inspiration til opskrifter med økologiske grønne proteiner her: https://issuu.com/okologidk/docs/proteinopskriftshaefte

Økologisk Landsforening har sammen med Dansk Vegetarisk Forening dannet Plantebaseret Videnscenter – Læs mere her: www.plantebaseretvidenscenter.dk

Henrik Hindborg, markedschef for detail, Økologisk Landsforening
Telefon: 51 55 84 82 Mail: hh@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Telefon: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk

Grossisten Solhjulet og Odense kommune går forrest i det nye danske og økologiske bælgfrugt-eventyr. Foto: Marendine Krainert Ladegaard, Økologisk Landsforening.