Fuld fart på boligsalget i landdistrikterne

Boligmarkedet i de danske landdistrikter buldrer af sted, viser data fra Boligsiden.dk. Bedst ser det ud i Guldborgsund Kommune, hvor hussalget ligger hele 16,5 procentpoint over landsgennemsnittet.

Det går godt i landdistrikterne, mener borgmester John Brædder fra Guldborgssund Kommune.

Boligsalget stiger i hele landet i øjeblikket, og i flere af landets yderkommuner ligger hussalget endda langt over landsgennemsnittet.

Det viser nye tal fra Boligsiden.dk, der har sammenlignet hussalg og prisudvikling i de vestlige og sydlige yderkanter af Danmark med landsgennemsnittet. I vores medlemskommune Guldborgsund Kommune går det særligt stærkt i øjeblikket.

Hussalget i Guldborgsund, der dækker Falster og det østlige Lolland, ligger hele 16,5 procentpoint over landsgennemsnittet.

- Jeg er meget stolt over at se, at Guldborgssund Kommune klarer sig rigtig godt på en lang række parametre. Det er vigtigt for, at vi kan tiltrække borgere og virksomheder, som ønsker at slå sig ned hos os. Og vi har jo også fået flere nye borgere de seneste par år, siger John Brædder, borgmester i Guldborgssund Kommune og medlem af Landdistrikternes Fællesråds bestyrelse.

Han fortsætter:

- Det har krævet en målrettet indsats fra kommunens side, men det ville ikke være sket uden vores aktive lokalsamfund, hvor ildsjæle har arbejdet hårdt for at skabe liv i vores landsbyer, siger John Brædder.

Boligmarkedet i de danske landdistrikter er altså langt fra dødt. Ærø og Langeland bekræfter samme tendens med et hussalg langt over gennemsnittet.

Stigning i flexboliger

Guldborgsund har desuden i fællesskab med Lolland Kommune og Vordingborg Kommune også enorm succes med flexboligordningen. Siden 2013 er der solgt 700 flexboliger i de tre kommuner. 107 er solgt alene i dette års første fem måneder. Flexboligordningen er en succes, påpeger John Brædder:

- Jeg er rigtig glad for, at der for alvor er kommet gang i flexboligsalget hos os. Der kommer lys i vinduerne, vi får glade gæster til vores område, og vi får en fantastisk mulighed for at vise vores landsdel frem. Det vil få stor betydning for vores turisme, branding og ikke mindst bosætning i vores landsdel, siger han.

Han understreger dog samtidig, at der stadig er udfordringer i landdistrikterne blandt andet i forhold til antallet af videregående uddannelser.

- Vi har brug for flere uddannelsesmuligheder, så unge ikke er nødt til at flytte til de store byer. Og samtidig skal vi have flere statslige arbejdspladser. Det vil jeg arbejde for, afslutter borgmesteren.

Noa Jankovic, politisk chef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.