FTF: SKAT må rustes til at inddrive milliardgæld til kommunerne

Urimeligt og uholdbart for velfærdssamfundet, at kommunernes nu mangler fire mia kr. pga af et stærkt svækket SKAT. Det mener hovedorganisationen FTF og peger ligesom KL og S på, at der er akut brug for at styrke SKAT.

”Det er ikke rimeligt, at kommunerne må køre smalhals på velfærden, samtidig med at SKAT mangler at inddrive hele fire mia. til kommunekasserne”, siger FTF-formand Bente Sorgenfrey.

”Kommunerne og samfundet i al almindelighed kan ikke leve med, at så store summer forsvinder mellem hænderne på os”. Sådan sagde KL-formand Martin Damm i sin beretning på KL’s årlige topmøde i Aalborg her til formiddag.

De store summer han taler om, er de knap fire milliarder kroner, som kommunerne har til gode i skat hos borgerne. Siden Skat i 2005 overtog opgaven fra kommunerne selv med at inddrive borgernes gæld, er gælden steget eksplosivt. I dag har kommunerne således næsten fire milliarder kroner tilbage.

KL-formanden krævede, at regeringen nu må og skal komme med en løsning på problemet.

Går ud over velfærden
Bente Sorgenfrey, formand for hovedorganisationen FTF, tilslutter sig kravet om, at regeringen nu må seriøst i aktion for at styrke Skat.

"Der må findes en løsning, så kommunerne får så meget som muligt tilbage af de fire milliarder. Der er tale om vores allesammens penge, som burde gøre gavn i de kommunale velfærdstilbud til gavn for kommunernes borgere. Det er urimeligt at kommunerne år efter år må svinge sparekniven over velfærden, når staten har samtidig har udhulet det system, der skal kradse deres pengene ind", siger Bente Sorgenfrey.

Hun peger også på, at udhulingen af Skat er med til at undergrave både retssikkerheden og befolkningens opbakning til den danske velfærdsmodel.

”Når borgere og virksomheder kan spekulere i at ikke at betale deres skat pga manglende kontrol, så er der en stor risiko for, at det smitter af på andres lyst til at betale. Det undergraver vores velfærdsmodel, hvor alle kan regne med hjælp fra fællesskabet – og hvor det til gengæld er en forudsætning, at alle bidrager ved at betale deres skat ”, siger Bente Sorgenfrey.

Skat må styrkes
Derfor hilser FTF også et forslag fra Socialdemokraterne om styrke Skat velkomment. S foreslår konkret at styrke skat med 1000 medarbejdere og fire nye skattecentre.

”Man kan ikke ustraffet blive ved med at skære ned på Skat og reducere medarbejderstaben og samtidig tro, at man kan inddrive gælden hos borgerne”, siger Bente Sorgenfrey.

Formand for FTF
Tlf: 3336 8801 - Mobil: 4045 2645