Fridays For Future modtager UNICEF Prisen 2021

UNICEF Danmark uddeler i år UNICEF Prisen til Fridays For Future, fordi ungdomsbevægelsens store engagement både globalt og herhjemme har sikret børn og unge en stemme i debatten om, hvordan vi løser verdens måske største udfordring – klimakrisen.

Det startede med en svensk pige med et skilt foran Riksdagen i Stockholm. I dag er Fridays for Future en bevægelse, som er til stede og har samlet skoleelever i hele verden om deres ret til en fremtid. Herhjemme har Fridays for Future otte lokalgrupper, som blandt andet arrangerer strejker og demonstrationer for at gøre opmærksom på, hvordan klimaforandringerne påvirker dem selv – nemlig børn og unge.

”Fridays for Future har givet børn og unge en stærk stemme ved at organisere kampagner og fået unge til at stå sammen og stille sig op foran verdens ledere og kræve retfærdighed i kampen for et bedre klima,” siger Jesper Lok, der er bestyrelsesformand for UNICEF Danmark og var med til at overrække prisen til fire medlemmer fra Fridays for Future sammen med sidste års vindere fra Danske Skoleelever.

”Vi vil med UNICEF Prisen gerne anerkende dem for den store indsats, de gør for børn og unges rettigheder”.

Anerkendelsen betyder meget

Det vakte både glæde og enorm overraskelse for Fridays For Future, da de midt under et oplæg for UNICEF Danmarks medarbejdere om klimaaktivisme, blev overrasket med nyheden om, at det i 2021 er dem, som modtager UNICEF Prisen.

”Det er virkelig en stor ære. Det betyder meget for alle os aktivister, der har kæmpet i lang tid, at vi føler os hørt og lyttet tid,” siger Anna Lea fra Fridays For Future, der sammen med medaktivisterne Juliane, Freja og Marie-Louise modtog prisen.

UNICEF Prisen hædrer kampen for børns rettigheder

Hvert år uddeler UNICEF Danmark en pris til en person, en organisation eller en virksomhed, der har ydet en ekstraordinær indsats for børn i Danmark eller internationalt. Vinderen findes af organisationens bestyrelse, der efter deres vurdering har udført et særligt stykke arbejde for børn og deres rettigheder i det seneste år.

Prisen har tidligere været overrakt til blandt andre fotograf Jan Grarup, for hans dokumentering af udsatte børns vilkår, DR Ultra, for deres nyhedsformidling til børn og senest til elevorganisationen Danske Skoleelever, for at kæmpe for børns stemme i den offentlige debat.

Hvad skal der ske, når du skal herfra? Tag aktivt stilling til din arv med UNICEF5.11.2021 10:57:25 CET | Pressemeddelelse

Fire ud af fem danskere mener, at det er ok at give dele af sin arv til velgørende formål, viser en undersøgelse for Det Gode Testamente. Samtidig giver hver femte dansker penge til velgørenhed minimum én gang om året ifølge YouGov. Men det er langt fra alle, der kender til de mange fordele ved at testamentere sin arv til velgørenhed. Nu kan beboerne i København og Nordsjælland blive klogere på arvereglerne i forbindelses med donation sammen med UNICEF Danmark den 15. november hos UNICEF i KBH NV.

Hvad skal der ske, når du skal herfra? Tag aktivt stilling til din arv med UNICEF5.11.2021 10:55:33 CET | Pressemeddelelse

Fire ud af fem danskere mener, at det er ok at give dele af sin arv til velgørende formål, viser en undersøgelse for Det Gode Testamente. Samtidig giver hver femte dansker penge til velgørenhed minimum én gang om året ifølge YouGov. Men det er langt fra alle, der kender til de mange fordele ved at testamentere sin arv til velgørenhed. Nu kan Københavnerne blive klogere på arvereglerne i forbindelses med donation sammen med UNICEF Danmark den 15. november hos UNICEF i KBH NV.

Smukt julepynt, der hjælper verdens mest udsatte børn3.11.2021 09:58:33 CET | Pressemeddelelse

For mange danskere er der en stor glæde i at pynte smukt op til jul. Denne jul kan du shoppe smukke julepyntsprodukter, der ikke blot bringer glæde i dit eget hjem, men også hjælper med at sprede glæde hos verdens mest udsatte børn. UNICEF Danmark indgår igen samarbejde med den kreative designduo Liv & Simone. Denne gang har det resulteret i tre yndige, håndmalede julekugler, et kreativt DIY-adventskit og et smukt julesanghæfte.