Fremgang i Orklas chips- og snackforretning trods udfordrende markedsvilkår
Orkla Danmark aflægger 2022 regnskab for sin Confectionery & Snacks enhed, som er markedsleder på det danske chips- og snackmarked. Det er især brands som KiMs og Panda Lakrids, alle forbrugere kender fra butikkerne.
Trods udfordrende markedsvilkår viser regnskabet for 2022 fremgang i omsætning og resultat. Omsætningen udgør 853 mio. kr. i 2022 (750 mio. kr. i 2021), mens resultatet lander på 119 mio. kr. i 2022 mod 112 mio. kr. i 2021.
”Bag regnskabets tal ligger en stærk holdindsats, som vi kan være stolte over. Fremgangen på omsætningen skyldes især, at det er lykkedes at styrke eksporten af chips og snacks, hvor særligt salget til England er vokset. Et marked, som gennem mange år har været vigtigt for os og nu er vokset yderligere. Desuden har Panda Lakrids oplevet vækst i konfekturemarkedet efter en styrket markedsføringsindsats,” forklarer Carsten Hänel, CEO i Orkla Danmark.
2022 har været et udfordrende år med voldsomme prisstigninger på råvarer og energi, samt vanskelige vilkår med hensyn til at skaffe råvarer, især solsikkeolie på grund af krigen i Ukraine. Ukraine har historisk været den største leverandør af solsikkeolie til verdensmarkedet. Under disse vilkår vurderer Carsten Hänel, at resultatet er tilfredsstillende.
”De vanskelige markedsvilkår med stærkt stigende råvarepriser, inflation og høje energipriser førte til, at vi som resten af branchen måtte hæve priserne i 2022. Det er slået igennem på omsætningen, mens indtjeningen på det danske marked ikke er steget,” fortæller Carsten Hänel.
Positive forventninger trods stigende omkostninger
2023 forventningerne til Confectionery & Snacks enheden er positive hos Orkla Danmark med hensyn til videre vækst, men usikkerheden er fortsat stor på grund af den aktuelle verdenssituation med krig i Ukraine og en række følgevirkninger, herunder stadigt stigende indkøbspriser i første halvår af 2023.
”Det er min forventning, at vi i 2023 vil lykkes med yderligere at styrke vores position på markedet inden for chips og snacks, og vi ser også en mulighed for at udvide vores sortiment inden for andre udvalgte snack- og konfekture segmenter,” siger Carsten Hänel.
Fokus på optimering af ressourcer
Selvom 2022 har budt på mange udfordringer har Orkla Danmark fortsat arbejdet med en målrettet reducering af ressourceforbruget i produktionen af chips og snacks – som led i virksomhedens fokus på bæredygtighed.
På virksomhedens to fabrikker i Søndersø, som blandt andet producerer KiMs chips, er der gennem en årrække blevet arbejdet med at udnytte overskudsvarme fra produktionen. Varmtvandsbeholdere er fx erstattet med en gennemløbsvarmeveksler, som sikrer optimal udnyttelse af overskudsvarmen, mens centralvarmeanlæg og ventilationssystemer er optimeret. Som led i et løbende forsøg på at reducere brug af energi har virksomheden i 2022 gjort en målrettet indsats for at reducere gasforbruget til rumopvarmning og varmt vand på udvalgte dele af de to fabrikker.
I 2023 kører Orkla Danmark endnu et projekt – denne gang med henblik på at reducere vandforbruget i chipsproduktionen. Projektet har til formål at minimere vandforbruget i skylningen af kartoflerne, og allerede nu ser man et stort potentiale for reduktion.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
kommunikation.info@orkla.dk
Billeder
Information om Orkla
Om Orkla Danmark
Orkla Danmark blev etableret den 1. marts 2021 gennem en organisatorisk sammenlægning af Orkla Foods Danmark og Orkla Confectionery & Snacks Danmark, men hvor de to enheder forbliver selvstændige, juridiske enheder. Easyfood ejes 90 % af Orkla Foods Danmark og indgår som en selvstændig forretningsenhed i Orkla Danmark.
Orkla Danmark har en stærk brand portefølje med ledende positioner inden for fødevarer og snacking. Vi beskæftiger ca. 630 medarbejdere og har fem fabrikker fordelt i Kolding, Skovlund, Skælskør og Søndersø. Hovedkontoret er placeret i Vallensbæk.
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Danskerne skal have hjælp til at spise mere grønt.25.9.2024 15:07:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end to tredjedele af danskerne vil gerne spise mere grønt, når familierne samles omkring middagsbordene. Kun få er lukkede om deres madvaner, og de fleste forventer ikke at afskaffe kød som del af menuen. Mange er nysgerrige – også kaldet plante-curious – men savner inspiration til lækre alternativer til bøffen og kødstrimlerne. Det skal smage godt. Ikke som en efterligning, men i egen ret. Og så må det ikke være alt for besværligt at tilberede. Det gør Beauvais nu noget ved. Det kendte fødevaremærke lancerer to nye økologiske produkter uden tilsætningsstoffer – grøntsagsbøffer og -strimler. Med fermenteret rug og grøntsager herunder gulerødder, rød peber, broccoli og løg får maden smag, bid og saft. Som vi forventer det af et godt måltid. De nye produkter er netop blevet tilgængelige i frysediskene i hele landet, hvor forbrugerne nu kan finde de nyeste smagsoplevelser på hylderne i deres lokale butikker. Med dem følger grønne opskrifter på let og velsmagende mad til både familier
Orkla Danmark bryder rekorder i et vanskeligt marked3.6.2024 14:45:10 CEST | Pressemeddelelse
Med en samlet vækst i omsætningen på 8,5% opnåede Orkla Danmark i 2023 den højeste samlede omsætning nogensinde. Ny strategi har fokus på vækst i kerneforretning og i fremtidens grønne fødevarer.
Sune Holm Larsen ny kommerciel direktør for Retail i Orkla Danmark15.11.2023 12:57:35 CET | Pressemeddelelse
Orkla Danmark har udnævnt Sune Holm Larsen til ny kommerciel direktør for Retail. Han tiltræder stillingen den 1. december 2023.
Nej fra Løvens Hule - men idé vandt og Orkla køber op24.10.2023 08:44:24 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care i Danmark køber nu en stor bid af Eace Gum - Danmarks første virksomhed der laver funktionelt tyggegummi (red: fx tyggegummi med vitaminer). Næste skridt for vækstvirksomheden er bl.a. at styrke hjemmemarkedet, manifestere brandet i Norden og lancere nye produkter til nye behov.
Orkla sælger 70 år gammelt rengøringsmærke16.10.2023 06:58:00 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care Danmark har netop skrevet under på salget af rengøringsmærket Rens-let til KAM Retail. Frasalget sker i kølvandet på Orklas nye koncernstruktur, hvor fokus skærpes på prioriterede kategorier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum