Freja Ejendomme sælger endnu en ejendom i Annebergparken

Freja Ejendomme har igen solgt en markant ejendom i det historiske og naturskønne Annebergparken tæt på Isefjord. Køberen er Gitte Klausen bag Anneberg Kulturpark.
Fotokreditering: Luftfotodanmark

Statens ejendomsselskab, Freja Ejendomme, har solgt Lærkehus i Annebergparken 22, der ligger ca. to kilometer uden for den gamle købstad, Nykøbing Sjælland.

Ejendommen er en del af Annebergparken, der blev opført som et institutionsområde for psykiatriske patienter i årene 1915-1923, og som består af en lang række velbevarede bygninger i Bedre Byggeskik-stilen tegnet af arkitekten, Kristoffer Varming.

Lærkehus er en velproportioneret, trefløjet ejendom, som fremstår i den oprindelige arkitektur og den udgør en central del af parkområdet i den østlige del af Annebergparken. Bygningen har et samlet bolig- og erhvervsareal på 1.624 m2 og ligger på en grund der udgør knap 6.000 m2. Ejendommen har tidligere huset Den Danske Scenekunstskole. I forlængelse af ejendommen finder man desuden en moderne teatersal, hvor man i en årrække har kunnet opleve Odsherred Teaters forestillinger.

Køber er Gitte Klausen, som for tre år siden købte Grønnegårdskomplekset i Annebergparken af Freja Ejendomme. Grønnegårdskomplekset består af i alt 12 bygninger og udgør dermed det centrale anlæg i Annebergparken. Sidste år købte hun desuden Egehus i Annebergparken af Freja Ejendomme. Egehus blev opført i 1915 og var oprindeligt en plejebygning for kroniske patienter.

Gitte Klausen har de seneste år arbejdet intenst på at virkeliggøre sin vision for det historiske område, og i 2019 etablerede hun Anneberg Kulturpark, som byder på et væld af oplevelser inden for kunst, kultur, historie og gastronomi. Med købet af Lærkehus bliver det nu muligt også at tilbyde overnatning til stedets mange gæster. Den markante ejendom skal nemlig rumme hotel og vandrehjem. Det fortæller Gitte Klausen: ”Vi er utrolig glade for nu at have købt denne fantastiske ejendom. Vi har de seneste år brugt al vores tid på at renovere de her smukke ejendomme med respekt for arkitekturen og historien, samtidig med at vi har igangsat en masse nye projekter i Anneberg Kulturpark. Nu bliver det endelig muligt for os at tilbyde overnatning til vores gæster, hvilket er noget vi virkelig har set frem til”.

Der venter oplevelser året rundt i Anneberg Kulturpark. Udover skiftende kunstudstillinger, koncerter, restaurant med Michelin-kok og meget andet, kan man d. 27. juni ved et stort anlagt heldagsarrangement, opleve opstarten af ’17 Goals On My Mind’ - den kommende skulpturpark, hvor 17 kunstnere formidler FN´s verdensmål for bæredygtig udvikling gennem deres kunst. Få dage senere kan man besøge den årlige Tangfestival, hvor der er fokus på at inddrage tang i madlavning, byggematerialer, kunst, medicin og meget mere.

Per Kondrup, salgschef i Freja Ejendomme siger: ”Det har været en fornøjelse at følge købers arbejde de seneste år med at udvikle ejendommene i Annebergparken til et spændende og ambitiøst kulturcentrum. Transformationen sker med et virkelig godt øje for den historiske arkitektur og områdets helt særlige kulturværdier. Man kan kun blive glad, når man ser de fine, gamle bygninger blomstre igen med liv og aktivitet”.

Annebergparken 22 blev solgt i en budrunde. Ejendommen var sat til salg via Nordicals Sjælland som også varetog budprocessen.

Om Annebergparken:

Annebergparken består af i alt 48 bygninger i et parklignende landskab omgivet af fjord, marker og skov. Anlægget er tegnet i Bedre Byggeskik-stil af arkitekt Kristoffer Varming som et samlet institutionsområde for psykiatriske patienter.

Om Anneberg Kulturpark:

Anneberg Kulturpark ejer i dag 16 af de 48 bygninger, heriblandt centralkomplekset med kirke, teater, værksteder, badeanstalt, centralkøkken mv. Anneberg Kulturpark har til formål at stille rammerne til rådighed for kultur i bred forstand, samt selv stå som arrangør for forskellige kulturelle begivenheder som markeder, koncerter, udstillinger, festivaler mv.

Læs mere her.

Gitte Klausen (22488808, gitte@ggap.dk)

Fotokreditering: Esoft A/S