Frederikshavn topper erhvervsvenligt Vendsyssel

Kommunen ligger foran både Hjørring og Brønderslev i Dansk Industris årlige undersøgelse af Lokal Erhvervsvenlighed

Virksomhederne er generelt tilfredse med kommunerne i Vendsyssel, som alle tre oplever fremgang i den årlige undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed hos kommunerne, som Dansk Industri (DI) netop har udgivet. Samlet set er placeringerne de bedste nogensinde i regionen, hvor Hjørring, Frederikshavn og Brønderslev kommuner for første gang nogensinde er i top 40 samtidig.

Frederikshavn Kommune er den mest erhvervsvenlige kommune i Vendsyssel i årets undersøgelse med en 17. plads. Brønderslev og Hjørring kommer på henholdsvis en 24. plads og en 37. plads. Ligesom de senere år vidner undersøgelsen om et højt bundniveau i Frederikshavn. I syv ud af ti kategorier er kommunen i den bedste tredjedel. Særlig interessant er fremgangen i kategorien grøn udvikling, hvor kommunen lander på en 5. plads i årets undersøgelse og fremgangen i forhold til infrastruktur og transport.

- Frederikshavn Kommune er helt i toppen, når det kommer til lokal udvikling på et solidt strategisk grundlag. I den kommende tid kan recycling city akkompagneres af en topplacering i kategorien grøn udvikling, fortæller formand for DI Vendsyssel, Richard Fynbo.

- Kommunen står godt rustet til at tage indsatsen endnu videre, sammen med de andre nordjyske kommuner bl.a. i forhold til det regionale fyrtårnsprojekt med fokus på opsamling, lagring og anvendelse af CO2, siger formand Richard Fynbo.

Efter et år, hvor den generelle tilfredshed i alle tre vendsysselske kommuner er steget, er der også resultatmæssig fremgang i hele området. Virksomhederne er særligt optaget af arbejdskraft, uddannelse og brug af private leverandører i årets undersøgelse. Årets undersøgelse viser desuden, at særligt Brønderslev og Frederikshavn kommuners indsats for at sikre erhvervsarealer belønnes af virksomhederne.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Kontakt:

Formand for DI Vendsyssel, Richard Fynbo, telefon 23 29 49 02

Regional konsulent for DI Vendsyssel, Dennis Jensen, telefon 20 65 52 02

Koordinator Susanne Graversen
Mail: sug@di.dk

Fokus på uddannelse i Vendsyssel: Topplaceringer til Brønderslev og Frederikshavn1.9.2021 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Virksomhederne i Vendsyssel prioriterer uddannelseskategorien højest, når de skal vurdere kommunens erhvervsvenlighed. Det ses, når man sammenligner med landsgennemsnittet i undersøgelsen af Lokal Erhvervsvenlighed 2021 fra Dansk Industri (DI). Men hvor Brønderslev og Frederikshavn Kommune place-rer sig blandt de allerbedste kommuner i landet, får Hjørring endnu ikke fuldt udbytte af Ungegarantien.