Frederikke er danmarksmester i overskudsretter

Den store finale til DM i overskudsretter er netop løbet af stablen i Storms Pakhus i Odense. Vinderen blev Frederikke Grove Knutsen fra Amager, der imponerede dommerpanelet med sin overskudsret med gnocchi og tomat.

Vinderen af Danmarks bedste overskudsret blev Frederikke Grove Knutsen. Her ses hun sammen med medfinalist, Sigurd Høeg og  dommerne, Christian Wellendorf (tv), Jasmin Gabay og borgmester Peter Rahbæk Juel (th)
Vinderen af Danmarks bedste overskudsret blev Frederikke Grove Knutsen. Her ses hun sammen med medfinalist, Sigurd Høeg og dommerne, Christian Wellendorf (tv), Jasmin Gabay og borgmester Peter Rahbæk Juel (th)

Tirsdag den 28. september blev der for andet år i træk afholdt finale i DM i overskudsretter arrangeret af Lidl og Too Good To Go.

I finalen var de tre hverdagskokke Frederikke Grove Knutsen fra Amager, Sigurd Høeg fra Hørning og Sys fra Broby, der dystede om at kreere Danmarks mest kreative overskudsret i Storms Pakhus i Odense.

300 danskere havde tilmeldt sig konkurrencen ved at indsende deres bedste bud på en overskudsret og tirsdag aften dystede de tre finalister samtidig med, at der blev afholdt madspilds-quiz med Anders Lund Madsen som quizmaster.

Og vinderens af Danmarks bedste overskudsret blev Frederikke Grove Knutsen, der havde tryllet nogle bagte kartofler, en parmesan-rest og nogle halv-slatne tomater om til en velsmagende og kreativ gnocchi-ret, der imponerede dommerpanelet.

Bedømt af erfarent dommerpanel

Til at afgøre, hvem der kunne kalde sig vinder af DM i overskudsretter var Jasmin Gabay, tidligere deltager i Den Store Bagedyst, Christian Wellendorf, holdkaptajn på det danske kokkelandshold, og Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel.

Og efter en grundig smagning og votering blev de tre dommere enige om, at det var Frederikke, der skulle løbe med sejren:

“Frederikke lavede en ret med kartoffel-gnocchier, hvor hun ramte konsistenser og tilsmagninger spot on. Idéen med at bruge tomater til at give retten syre og sødme og parmesan til at give umami var rigtig god - og det gjorde, at Frederikke fik kreeret en enormt fuldendt ret til trods for, at hun brugte overskudsvarer,” fortæller Christian Wellendorf.

Jasmin Gabay tilføjer:

“Frederikke vandt, fordi det var en fuldstændig fantastisk overskudsret. Hun havde virkelig tænkt over ikke kun at bruge overskudsvarer, men også at bruge så meget af råvaren som muligt. Hun brugte for eksempel hele kartoflen ved også at bruge kartoffelskrællerne til chips. Jeg synes, at det var super godt tænkt.”

Hovedpersonen selv var både glad og stolt over at kunne forlade Storms Pakhus med den nye titel som danmarksmester i overskudsretter:

“Det her er virkelig noget, jeg brænder for. Når jeg laver mad, går jeg enormt meget op i at udnytte mest muligt af råvarene og undgå at smide ud. Derfor håber jeg også, at jeg med min ret kan inspirere andre til også at være mere kreative med deres rester derhjemme”, siger Frederikke Grove Knutsen.

Udover titlen kunne Frederikke også tage afsted med et gavekort på 10.000 kroner til Lidl og 1 års forbrug af Too Good To Go.

Tanja Møller Andersen, pressechef for Too Good To Go: presse@toogoodtogo.dk eller tlf. 81 77 37 18

Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik17.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en del af Lidls plastikstrategi, REset Plastic, afholder dagligvarekæden en stor plastikkonkurrence for alle idérige danskere, hvor førstepræmien lyder på 25.000 kroner. ”Lidls Plastikinitiativ – På vej mod en hverdag med mindre plastik” giver alle mulighed for at indsende deres idéer til at mindske plastforbrug. Vinderen findes til et finaleevent i Aarhus i november.

Borgmesteren lagde grundstenen til Lidls nye hovedkontor i hjertet af Aarhus10.9.2021 12:55:04 CEST | Pressemeddelelse

Byggeriet af Lidls danske hovedkvarter på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem, og fundament er nu på plads. Det markerede borgmester Jacob Bundsgaard (S) og Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann, torsdag d. 9. september ved at nedlægge en grundsten. Samtidig deponeredes en tidskapsel med eksempler på, hvad aarhusianerne satte på middagsbordet i 2021.

Lidl lancerer ny Fairtrade-mærket chokoladebar9.9.2021 09:07:16 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden Lidl har netop lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, ’Way to Go!’. Kakaoen er fra bæredygtig dyrkning i Ghana og er Fairtrade-certificeret, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris. Samtidig bidrager Way to Go!-chokoladen også til Fairtrade Premium – et ekstra tillæg til bønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund.