Fredag och lördag i hård konkurrens om att vara favorit

5.7.2017 06:00 | YouGov Sweden AB

Bland svenskarna råder det inget tvivel om att måndag är veckans sämsta dag. Däremot är de mer splittrade när det gäller veckans bästa dag.

Vilken dag i veckan tycker du mest om och vilken tycker du minst om?

Måndag är inte någon särskilt populär dag. Var tredje (34 %) tycker minst om måndag och endast 3 procent har måndag som sin favoritdag. De näst mest impopulära veckodagarna är tisdag (14 %) och söndag (9 %).

Var fjärde (27 %) har inga preferenser när det gäller vilken veckodag de tycker minst om.

När det handlar om veckans bästa dag är svenskarna mer splittrade. Lördag är favorit enligt en tredjedel av svenskarna, medan nästan lika många (31 %) tycker mest om fredag.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16–18 maj 2017 har sammanlagt 1002 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Linn Öberg
Nordic Product Manager Omnibus, YouGov
Linn.Oeberg@yougov.com

Holländargatan 17 B

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.

www.yougov.se