Lejeloven.dk

Fraflyttet i 2018? Få op til 27% af dit depositum tilbage

Er du fraflyttet et lejemål i 2018, og gik noget af dit depositum til istandsættelse af boligen? I så fald kan du få 27% af det betalte igen.

Hvis du vil have nogle af udgifterne tilbage, der ved din fraflytning gik til malerarbejde, gulvslibning og lignende, er det ved at være tid til at indberette det til SKAT, hvis det skal indgå i din årsopgørelse for 2018.

Udnyt håndværkerfradraget

Måske er du ikke klar over det, men det er ikke nødvendigt at eje en bolig for at kunne drage gavn af håndværkerfradraget. Bor du i en lejebolig, kan du nemlig i ligeså høj grad udnytte det, så længe istandsættelsen er blevet betalt af dig.

Ved hjælp af håndværkerfradraget kan du få tilbagebetalt hele 27% af de udgifter, der er fratrukket dit depositum ved fraflytningen af lejeboligen. Dette kræver blot, at du kan dokumentere, at arbejdet er blevet udført, og at udgiften er blevet fratrukket dit depositum. Det er altså ikke nødvendigt, at du selv bestiller håndværkerne til at komme og udføre arbejdet.

Der tilbydes dog ikke uendelige mængder af fradrag. Det årlige fradrag for 2018 lyder på 18.000 kroner, hvoraf 12.000 af dem er øremærket håndværksydelser, mens de sidste 6.000 kroner er påtænkt serviceydelser såsom eksempelvis rengøring. Er der fratrukket udgifter til et rengøringsfirma fra dit depositum, kan du derfor også indberette dette. Fradragets værdi er desuden per person, og er i langt de fleste tilfælde derfor tilstrækkelig til at dække alle vedligeholdsudgifter ved fraflytning af en lejebolig.

Husk at indberette dit fradrag til SKAT

Når du har fået udført en håndværks- eller serviceydelse, skal du selv sørge for at indberette det til SKAT, så du kan få medregnet det i din årsopgørelse. Du skal være opmærksom på, at fradraget kun gælder den arbejdsløn du har betalt, og du skal derfor ikke medregne udgifter på materialer. Dertil er det også et krav, at arbejdet er blevet betalt for elektronisk, såsom via dankort, MobilePay eller netbank, og ikke med kontanter.

Læs mere om hvordan du indberetter fradraget, samt hvilke ydelser der giver fradrag på Lejeloven.dk.

Daniel Juhl
Stifter, Lejeloven.dk
info@lejeloven.dk / + 45 22 68 22 48

Information om Lejeloven.dk

Vi har skabt Lejeloven.dk med det formål at gøre det nemmere at forstå den ellers komplicerede lejelov, der vedkommer de mere end 2,4 millioner mennesker, som bor til leje i Danmark - og deres udlejere ikke mindst.

Følg pressemeddelelser fra Lejeloven.dk

Flere pressemeddelelser fra Lejeloven.dk