Fra omkostning til investering: Arbejdsglæden og sammenholdet skal styrkes over frokosten.

Kantinen på arbejdspladsen skal ændres fra at være en omkostning til en investering. I arbejdsglæden, kulturen og fællesskabsfølelsen. Det er Kantinekonsulentens ambition med deres nye, innovative koncept, Unity.

Sammenhold, fællesskab og sociale relationer er nøgleordene bag Kantinekonsulentens nye koncept, Unity. Ambitionen er at skabe et kantineunivers, der skiller sig markant ud fra mængden – som ifølge Kantinekonsulentens direktør, Rune Seest Larsen, ofte er ensformig og kontraproduktivt.

”Vi ønsker at styrke fællesskabskulturen på arbejdspladsen ved at revolutionere den traditionelle kantineløsning. Der skal i højere grad skabes et socialt og nærværende frirum, uden at det kræver ressourcer fra medarbejderne – de skal sådan set blot sætte sig til rette,” forklarer Rune Seest Larsen.

Rune Seest Larsen, der er også er direktør hos Frokostkonsulenten, har sammen med sin salgschef, Stefano Fiskbæk og COO, Steffen Sylvest Hansen startet Kantinekonsulenten.

”Hos Frokostkonsulenten har vi stor erfaring med levering af frokost ud af huset som buffet. Men med Kantinekonsulenten vil vi rykke helt ud til vores kunder og være med til at forme den måde, de spiser og er sammen på,” siger Rune Seest Larsen og peger på portionsanretninger og fadserveringer som alternativer.

”Sammen med vores samarbejdspartnere vil vores medarbejdere on-site kunne implementere konceptet og sikre, at vi sammen kan vende kantinen fra at være en omkostning til en investering – uden at gå på kompromis med bæredygtighed og vores fokus på at minimere madspild.”

Rune Seest Larsen og holdet bag Kantinekonsulenten trækker på erfaringer fra 9.000 daglige frokostleveringer, og de har en stærk tro på, at de med nytænkningen af frokosten kan styrke de faglige og personlige relationer, der er på en arbejdsplads.

Sammen om måltidet

Kantinekonsulenten har allieret sig med ph.d. og ledelses- og organisationskonsulent Jens Ulrich, som står bag forskningsartiklen, Måltidet på arbejdspladsen. Heri sætter han fokus på måltidets betydning for en virksomheds kultur.

”Der sker noget særligt, når vi er fælles om et måltid. Ligesom i privaten. Hvis vi indretter måltidet på den rette måde, opstår der en social opmærksomhed, hvor vi involverer os i og tager ansvar for de personer, vi sidder sammen med. Den dynamik er selvforstærkende, og den skaber en grobund for, at vi kan overføre samme sociale opmærksomhed til det daglige arbejde og dermed understøtte den overordnede kultur, der er på arbejdspladsen,” siger Jens Ulrich.

Rune Seest Larsen ønsker med Unity, at kantineordningen skal være en gevinst for medarbejder og arbejdsplads. Måleenheden er styrkelsen af virksomhedskulturen, og regnestykket er simpelt – 250 årlige frokostpauser af en halv times varighed giver årligt 125 timer, hvor interne dynamikker og relationer kan dyrkes.

”Unity skal ses som et stærkt og givende frokostredskab, som kontinuerligt bidrager til styrkelsen af kulturen. Og netop kulturen er et altafgørende parameter i enhver virksomheds bestræbelser efter succes,” siger Rune Seest Larsen.

Rune Seest Larsen

Direktør, Frokostkonsulenten

Mail:
rune@frokostkonsulenten.dk

Corona har fået danskerne til at lave meget mere mad selv9.1.2022 12:12:16 CET | Pressemeddelelse

Corona-pandemien har sat sine spor på danskerne og deres levevis siden starten af 2020. Med to lockdowns har vi alle haft mere tid derhjemme, og det har tydeligt vist sig på en lang række områder. Opskriftsiden Vielskermad.dk melder om en tydelig stigning i søgninger og interesse. Vi har alle set på sociale medier, hvordan folk pludselig begyndte at dyrke surdej i køleskabet og dele det vidt og bredt under lockdowns, men det er ikke kun bagningen som danskerne har kastet sig over med ny interesse. Kim Jørgensen fra Vielskermad.dk fortæller: ”Madopskrifter er noget af det folk søger mest efter på nettet, så vi er vant til mange besøgende på vores side, men kort tid efter landet lukkede ned første gang, så vi en signifikant stigning i både søgninger og besøgende og denne tendens har fortsat under hele pandemien.” 35% brugte mere tid på mad Teknologisk Institut gennemførte i et internationalt samarbejde en undersøgelse fra marts til juli 2020, hvor de interviewede 1.200 danske forbrugere