Fra æblerov til rovmord: Foredrag afdækker Venslevrøvernes vilde historie

I 30 år fik en hel landsby lov til at gå under radaren, mens de snød, stjal og til sidst endte med at dræbe en familie. Mordet fik Venslevs forbrydersyndikat til at kollapse, og i alt 43 mennesker fra den lille by blev dømt for alt fra tyveri til mord. Journalist og forfatter Søren Møgelvang Nielsen opruller historien om Venslevrøverne til et foredrag på Egedal Rådhus.

Hvad får en hel by til at slå ind på en kriminel løbebane? Og hvorfor er det først efter 30 år, et tredobbelt rovmord og to dødsdomme, at der bliver sat en stopper for ulovlighederne?

Det er spørgsmål, der de seneste 15 år har fyldt meget hos Søren Møgelvang Nielsen, journalist og forfatter til bogen ”Venslevrøverne”. Ham kan man møde til et spændende foredrag på Egedal Rådhus torsdag d. 23. marts. Her fortæller Søren Møgelvang Nielsen den utrolige historie om en hel by, der kollektivt tog et skarpt sving og forlod dydens smalle sti.

Historien om Venslevrøverne begynder og ender med et tredobbelt rovmord en januarnat i 1842. To mænd bliver anholdt og dømt til døden for forbrydelsen. Men sagen er langt fra slut. Efterforskningen resulterer i skeletter, der vælter ud af skabene i stort set hvert et hjem i den lille by. Det, der er begyndt som uskyldige små-rapserier, er i løbet af 30 år eskaleret til overfald, mordforsøg og i sidste ende drabet på en mand, hans hustru og deres søn. En tredjedel af byens beboere ender bag tremmer, og morderne dømmes til døden.

Dynamikken under lup

Søren Møgelvang Nielsen er selv opvokset i Venslev, hvor byens kriminelle fortid har været samtaleemne gennem mange generationer. Den har ligget som et tabu over byen, men har samtidig været en evig kilde til nysgerrighed.

”En af mine drivkræfter har været at finde ud af, om jeg selv var i familie med nogle af dem, og at prøve at forstå, hvordan det kunne gå så galt. Jeg ville gerne finde ud af, hvilken dynamik der var mellem de her mennesker. Det er jo en historie om helt vildt dårligt selskab, hvor nogle svinger taktstokken og definerer, hvad der giver status i den her lille by,” siger Søren Møgelvang Nielsen.

Om forfatteren selv har forbrydernes blod i årene, kan man høre til foredraget. Har man læst hans bog, ”Venslevrøverne”, vil der være nye oplysninger at hente ved foredraget, for forfatteren har ikke sluppet historien.

Foredraget er arrangeret af de tre historiske foreninger i Ledøje-Smørum, Ølstykke og Stenløse i samarbejde med Egedal Arkiver og Museum. I pausen vil der være mulighed for at høre om foreningernes arbejde.

Tid: Torsdag den 23. marts kl. 19

Pris: Billetter koster 25 kroner og kan købes på place2book

Sted: Byrådssalen, Egedal Rådhus, Dronning Dagmars Vej 200, 3650 Ølstykke

Information om ROMU

Sankt Ols Stræde 3
4000 Roskilde

+45 46 31 65 00https://romu.dk/

ROMU har som statsanerkendt museum det kulturhistoriske ansvar for Roskilde, Frederikssund, Lejre og Egedal kommuner. ROMU har til opgave at indsamle, registrere, bevare, forske i og formidle kulturarven og gøre den vedkommende for borgere og samfund. ROMU udspringer af Roskilde Museum, der blev etableret i 1929. I dag driver museumsorganisationen 10 museer og besøgssteder.

ROMU har ansvaret for daglig ledelse og drift af Fondsorganisationen bag kulturarven ved Roskilde Domkirke og står overordnet for realiseringen af Verdensarvscentret.