Forum for International Cooperation sætter fokus på digital mobning og unges trivsel i Europa på Political Festival of Europe

På Festivalen sætter Forum for International Cooperation (FIC) fokus på den stigende tendens til mobning på online platforme, navnlig blandt unge i Europa.

Det hastigt udviklende fænomen digital mobning eller cyberbullying, nemlig mobning på sociale medier og andre online platforme - er et alvorligt problem. Ifølge UNESCO er 33 procent af unge på globalt plan udsat for digital mobning. Derudover er Danmark, Finland, Holland og Norge blandt de europæiske lande, hvor børn er i størst risiko for seksuel udnyttelse og eksponering til skadeligt onlinemateriale (Kilde: Europa-Parlamentet).

På Festivalen inviterer FIC interesserede borgere til at høre om det alarmerende fænomen lørdag den 27. august kl. 10:00 hos Volt (Telt 120), i dialog med eksperterne Mette Frobenius og Zoé Elkær Nicot. Hvordan tackler vi digital mobning, og hvordan kan en fælleseuropæisk indsats mod problemet se ud?

I dialog med unge på tværs af Europa har FIC gennemført et projekt i samarbejde med europæiske partnere fra Italien, Serbien, Ungarn, Frankrig og Danmark. 35 unge fra partnerlandene er blevet uddannet som frontløbere af projektet og har fået konkrete værktøjer til at formidle viden om digital mobning, som de tager videre til aktiviteter i deres hjemlande.

”Unge henvender sig i høj grad til andre unge, når de oplever digital mobning. Derfor er det vigtigt, at de unge ved, hvad de skal gøre, når de selv eller andre bliver udsat for digital mobning,” forklarer Carsten Andersen, Direktør hos FIC.

FIC er en NGO, som kæmper for menneskermed få ressourcer og deres sociale, økonomiske- og demokratiske rettigheder samt muligheder for uddannelse og beskæftigelse på arbejdsmarkedet.Dette gør organisationen gennem debat og oplysning i samarbejde med lokale og nationale organisationer og foreninger i Danmark, Europa og Østafrika.