Fortsat stor efterspørgsel på butikslokaler

Tomgangen for butikslokaler er faldet både på kvartals- og årsbasis. Det er særligt de mindre og butikkerne i mellemstørrelsen, der har lav tomgang.

Er der skilte i vinduet hos den lokale butik, står der ikke hyppigere ”til leje” på dem end før. En ny analyse fra EjendomDanmark viser nemlig, at tomgangen for butikker er faldet – både fra sidste kvartal og sammenlignet med et år tidligere.

”I mange år har vi hørt om betydning af nethandlen, og nu har vi haft to år med periodevise coronanedlukninger. På trods af det lever butikkerne fortsat, og vi kan se, at der er fald i tomgangen. Det er positivt, fordi det tyder på, at det gode samarbejde under coronakrisen har holdt hånden under de udfordrede butikker – mens nye erhvervsdrivende også har mod på at åbne op,” siger Morten Marott Larsen, underdirektør hos EjendomDanmark.

Efter et fald på 0,2 procentpoint fra sidste kvartal er tomgangen nu nede på 7,6 procent. Det er dog fortsat højere end gennemsnittet for de seneste 22 år, hvor den har været 6,9 procent.

Hvor meget plads?

For boliger er det efterhånden en fastslået sandhed, at de mindste boliger – og dermed også billigste i kroner og øre – også har den laveste tomgang. Det gælder dog ikke for butikkerne, hvor tomgangen falder, jo mere størrelsen stiger.

”Den rette adresse betyder meget, når vi skal vælge vores bolig. Og når det kommer til valget af, hvor vi skal åbne vores butik, betyder beliggenheden endnu mere. Så selvom der stadig er en høj efterspørgsel på butikslokaler, kan der sagtens ske lokale forskydninger, hvis kunderne flytter et nyt sted hen. Men for både de store, de små og alle dem midt imellem ser vi faldende tomgang fra sidste kvartal til dette,” siger Morten Marott Larsen.

Tomgangen for de største butikslokaler – altså dem på over 300 kvadratmeter – er nu på 5,5 procent. Den er faldet med 0,2 procentpoint siden sidste år.

EjendomDanmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Organisationen repræsenterer ca. 85 % af det professionelle ejendomsmarked, som understøtter flere end 130.000 arbejdspladser i Danmark og bidrager til BNP med 140 mia. kr. om året. Vores medlemmer er blandt andet pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.

Stor usikkerhed om høje forventninger4.4.2022 09:48:27 CEST | Pressemeddelelse

Butikkerne er ved at vende stærkt tilbage efter et par år med nedlukninger og mundbind, og også efterspørgslen på butikslejemål vil stige det kommende år, forventer ejendomsbranchen. Der bliver samtidig god afsætning på både kontor-, industrilokaler og boliger. Det vil alt i alt betyde et historisk højt afkast for investeringsejendomme i 2022. Men en stigende inflation og den fortsatte krig i Ukraine kan spænde ben for den positive udvikling og skaber stor usikkerhed.

Vigtigt at inddrage markedets aktører i eftersyn af erhvervsejendommes grundværdier23.3.2022 10:40:04 CET | Pressemeddelelse

Det er vigtigt, at regeringens nye ekspertudvalg lytter og inddrager de relevante erhvervsorganisationer i det kommende arbejde med vurderingsmodeller af erhvervsejendommes grundværdier. EjendomDanmarks frygt har hele tiden været, at de offentlige vurderinger bliver uigennemskuelige og ikke vil afspejle et den markedsvirkelighed, som alle de små og store ejendomsejere operer i. Eksperterne burde derfor også kunne komme med bud på en mere virkelighedstro model end regeringens udspil.