Fortsat stabil udvikling i TDC Group

TDC Group, hovedkontor, Teglholmen, København

TDC Group fortsatte i første kvartal udviklingen fra de seneste kvartaler med en stabilisering af hovedprodukterne og fortsat betydelige omkostningsreduktioner på tværs af koncernen. Dette resulterede i et driftsresultat (EBITDA) på 1.634 mio. kr., hvilket er en anelse højere end forrige kvartal og lidt mindre end samme periode sidste år. Udviklingen er i overensstemmelse med de tidligere udmeldte forventninger til helåret om et driftsresultat (EBITDA) lidt lavere eller på niveau med 2020.

Omsætningen blev i første kvartal på 3.982 mio. kr. og bruttoresultatet på 2.795 mio. kr., hvilket er på niveau med fjerde kvartal og en anelse lavere end i samme periode sidste år. Udviklingen er drevet af et fortsat fald i efterspørgslen på traditionelle produkter som fastnettelefoni, DSL-bredbånd og nogle typer tv-pakker. Dette opvejes til dels af det stigende marked for nye produkter som 5G, højhastigheds-bredbånd og digitale streamingtjenester.

Markante omkostningsbesparelser

Som følge af det fortsatte fokus på omkostningsreduktioner faldt driftsudgifterne i første kvartal samlet set med 11,5% i forhold til samme kvartal sidste år. Omkostningerne er reduceret på tværs af TDC Group og særligt i Nuuday, der i første kvartal reducerede omkostningerne med 13,7%.

TDC Group fastholdt i første kvartal det høje investeringsniveau, som var på 1.012 mio. kr. Niveauet afspejler, at TDC NET som planlagt færdiggjorde den omfattende udrulning af det første landsdækkende 5G-netværk i december 2020.

”Vi fortsatte den positive udvikling i første kvartal med en stabilisering af vores hovedprodukter og god fremdrift i vores nyeste produkttiltag, YouTV og Eesy. Vi opretholdt ligeledes et fortsat højt aktivitetsniveau på udrulning af fiber til trods for de hårde vintermåneder.Derudover fortsatte vi med at reducere vores omkostninger betydeligt, hvilket var med til at stabilisere indtjeningen i kvartalet. Samlet set står vi på et solidt fundament i forhold til at fastholde de markedsledende positioner for Nuuday og TDC NET og er godt på vej mod målet om at skabe to selvstændige og finansielt stærke selskaber,” siger Henrik Clausen, administrerende direktør og koncernchef i TDC Group.

Nuuday og TDC NET offentliggjorde for første gang individuelle koncernårsrapporter den 29. april. Rapporterne findes på selskabernes hjemmesider.

TDC NET fortsatte fremtidssikringen af den nationale digitale infrastruktur

Trods et historisk pres på mobilnetværket, hvor datatrafikvæksten mere end fordobledes i de første 12 måneder af pandemien, blev TDC NET i april for sjette år i træk testet som Danmarks bedste mobilnet af Teknologisk Institut. TDC NET manifesterede sin stærke position indenfor mobil ved i forbindelse med auktionen i april at investere i alt 795 mio. kr. i nye mobilfrekvenser til etablering af et endnu stærkere fremtidigt mobilnet. I første kvartal fastholdt TDC NET sin førende rolle indenfor 5G gennem et partnerskab med Grundfos om 5G i industriel produktion, ligesom TDC NET med Teknologisk Institut og Ericsson som de første i Europa koblede en mobil firbenet robot på 5G. Selv om første kvartal var præget af hårdt vintervejr, leverede TDC NET fibernet til 17.000 adresser og påbegyndte som led i den løbende fremtidssikring af den digitale infrastruktur etablering af næste generation af fiberteknologi, der mere end fordobler det hidtidige hastighedsloft for private internetforbindelser.

Nuuday fastholder sin markedslederposition

Nuuday fastholdt i første kvartal sin klare markedslederposition inden for sine hovedsegmenter med en stort set uændret markedsandel i første kvartal blandt andet som følge af en positiv udvikling i den fleksible TV- og streamingtjeneste YouTV og mobilbrandet Eesy, der begge blev lanceret i andet halvår 2020. Sammenlignet med forrige kvartal var markedsandelene i første kvartal 2021 38,9% (39,0%) for Mobil, 41,5% (42,2%) for Bredbånd og 50,6% (50,9%) for TV. Effekten af de massive hastighedsopgraderinger, som blev gennemført hos samlet set 433.000 kunder i løbet af andet halvår 2020, slog igennem i første kvartal. Nuuday har som de første i Danmark kunnet tilbyde landsdækkende 5G-adgang og havde i første kvartal en stigende efterspørgsel efter både 5G-understøttende mobiltelefoner og mobilt bredbånd via 5G-nettet. Nuuday har inkluderet 5G i alle abonnementer rettet mod de mest dataforbrugende kunder og forventer at salget af 5G-telefoner vil overstige salget af 4G-telefoner i løbet af 2021.

TDC Group, hovedkontor, Teglholmen, København

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NET bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

TDC NET leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Relatel.

Jon James udnævnt som ny administrerende direktør for Nuuday15.6.2021 08:01:42 CEST | Pressemeddelelse

Jon James er udnævnt som ny administrerende direktør for Nuuday fra 15. juni 2021. Han efterfølger Michael Moyell Juul, der har været administrerende direktør for Nuuday siden november 2019. Nuuday er Danmarks største digitale udbyder af bredbånds-, kommunikations- og underholdningstjenester, og består af ni førende brands, der leverer innovative digitale løsninger til både privat- og erhvervskunder. TDC har for nylig indledt den sidste fase af separationen. Processen vil være afsluttet den 31. december 2021, hvor Nuuday vil være et selvstændigt selskab. Jon James har mere end 20 års erfaring fra telco- og mediebranchen og er tidligere Executive Vice President og administrerende direktør for Tele2 Holland, og COO hos den svenske kabeloperatør Com Hem, hvor han førte virksomheden gennem en vellykket transformation. Før han kom til Com Hem, arbejdede Jon James for britiske Virgin Media, hvor han ledede virksomhedens bredbånds- og tv-forretning. ”Jeg ser meget frem til at blive en del af

TDC A/S afslutter opsplitningen af TDC Group per 1. januar 202210.6.2021 08:01:03 CEST | Pressemeddelelse

I juni 2019 opsplittede TDC A/S (TDC) sine forretninger ud i to juridisk og operationelt individuelle datterselskaber, TDC NET A/S (TDC NET) og Nuuday A/S (Nuuday), med det formål at etablere to markedsledende virksomheder inden for deres individuelle sektorer. TDC NET er Danmarks største mobilnetværks- og bredbåndsudbyder med fokus på at opbygge Danmarks fremtidige digitale infrastruktur. Nuuday er Danmarks største digitale udbyder af bredbånds-, kommunikations- og underholdningstjenester og består af ni førende brands, der leverer innovative digitale løsninger til både privat- og erhvervskunder. TDC indleder nu den afsluttende fase af separationsprocessen, der skal etablere TDC NET og Nuuday, som operationelt selvstændige selskaber. Processen vil være afsluttet den 31. december 2021, på hvilket tidspunkt medarbejdere i de fælles koncernfunktioner i TDC Group vil være overflyttet til enten TDC NET eller Nuuday, og den fremtidige sammensætning af TDC NET og Nuuday’s bestyrelser vil vær

TDC Group: Resultat for 2020 som forventet5.2.2021 09:01:16 CET | Pressemeddelelse

TDC Group havde i 4. kvartal et driftsresultat (EBITDA) på 1.504 mio. kr. svarende til en mindre stigning i forhold til samme kvartal sidste år. For helåret blev EBITDA på 6.420 mio. kr., hvilket er en smule lavere end i 2019 og i overensstemmelse med de tidligere udmeldte forventninger. Resultatet skyldes en stabilisering af udviklingen i vores hovedprodukter samt betydelige omkostningsreduktioner på tværs af TDC Group. TDC Group havde i 4. kvartal en omsætning på 4.055 mio. kr., hvilket er lidt højere end i 3. kvartal 2020. Bruttoresultatet for 4. kvartal blev på 2.792 mio. kr. For helåret var omsætningen på 16.089 mio. kr., mens bruttoresultatet var på 11.463 mio. kr. Som følge af det fortsatte fokus på omkostningsreduktioner faldt driftsudgifterne i 4. kvartal samlet set med 8,7% sammenlignet med samme kvartal i 2019. For helåret faldt de samlede driftsudgifter i TDC Group med 9,5% i forhold til 2019. ”En stabilisering af udviklingen i vores hovedprodukter kombineret med en betydel

Mike Parton udnævnt til bestyrelsesformand for TDC6.11.2020 12:06:24 CET | Pressemeddelelse

Bert Nordberg har valgt at træde tilbage som bestyrelsesformand for TDC den 31. december 2020 for at vie sin tid og fokus på sit hverv som bestyrelsesformand for Vestas, som har accelereret sin strategi for yderligere at styrke selskabets globale position. Mike Parton, der har været næstformand for bestyrelsen i TDC siden 1. august 2018, er udpeget som bestyrelsesformand, når Bert Nordberg træder tilbage.

TDC Group leverer som forventet i 2. kvartal 202014.8.2020 09:01:58 CEST | Pressemeddelelse

TDC Group leverede i 2. kvartal 2020 et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 1.609 mio. kr., i tråd med selskabets forventninger og 3,7% lavere end samme kvartal sidste år. Nedgangen i EBITDA kan tilskrives de fortsatte effekter fra kundetab i YouSee specielt i 4. kvartal 2019 samt i 1. kvartal 2020, som dog delvist blev opvejet af markant lavere driftsomkostninger. Den negative udvikling i YouSee’s kundebase var igennem 2. kvartal aftagende, en udvikling der er fortsat i juli måned