Forsvarsministeren skyder Naturens Dag i gang på Jægerspris Skydeterræn

PRESSEINVITATION: På mandag lyder startskuddet til en uge i naturens tegn, når forsvarsminister Trine Bramsen åbner årets udgave af Naturens Dag. Her skal ministeren sammen med elever fra Slotsparkens Friskole, præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening og formanden for Friluftsrådet bl.a. forsøge sig med bueskydning på et af forsvarets naturarealer.

Mandag d. 7. september klokken 10.00 bliver Naturens Dag skudt i gang på Jægerspris Skydeterræn. Her sender vi forsvarsminister Trine Bramsen, elever fra Slotsparkens Friskole, præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding, og formand for Friluftsrådet, Niels-Christian Levin Hansen, ud på et af forsvarets frodige naturarealer, hvor de skal deltage i en række naturaktiviteter.

Naturens Dag er Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådets årlige mærkedag for naturoplevelser og markeres landet over med aktiviteter og arrangementer i det fri. Formålet er at få børn og børnefamilier ud i naturen og give dem inspiration til, hvad man kan lave under åben himmel.

Selvom det hedder Naturens Dag, så varer det faktisk en hel uge. I løbet af skoleugen d. 7. – 11. september tager skoler og dagtilbud nemlig forskud på naturbegejstringen og sender godt 170.000 børn ud i naturen. Naturens Dag kulminerer søndag d. 13. september med godt 240 offentlige naturarrangementer i hele landet.

STED

Jægerspris Skydeterræn, Nygaardsvej 1, 3630 Jægerspris. Fra parkeringspladsen skal I følge flagene ind til mødestedet.

PROGRAM FOR ÅBNING DEN 7. SEPTEMBER

10.00
  Ministeren, DN-præsidenten og formanden for Friluftsrådet holder åbnings-peptalk for Slotsparkens Friskole.

10.10  Minister, præsident, formand og elever deltager i forskellige aktiviteter:

• Klap en myreture
  • Lave bue/pil
  • Insektvæddeløb
  • ”Snigskyttere” ligger camoufleret rundt i terrænet

10.40  Pressen har mulighed for en kommentar

11.00  Tak for i dag

Pressen er velkommen til at tage med rundt til aktiviteterne. Der kan stilles spørgsmål på turen og efterfølgende til minister, præsident, formand og den naturglade skoleklasse.

FAKTA: Jægerspris Skydeterræn

• Er et fantastisk naturareal der, udover at være øvelses- og skydeterræn for forsvaret, rummer en helt fantastisk natur.
  • På Jægerspris Skydeterræn findes der naturtyper som overdrev, hede, kystskrænter og sletter, og der vokser mange forskelligartede planter. På de tørre kystskrænter kan man f.eks. se blomsten soløje.
  • I området vokser der også nikkende kobjælder, bakkenellike og orkideer som den sjældne selep-gøgeurt.
  • Der er desuden både råvildt, grævlinger og forskellige rovfugle som havørn, fiskeørn, musvåge og hvepsevåge i området. Af små dyr gemmer der sig bl.a. markfirben, vandsalamander og løgfrø.
  • Jægerspris Skydeterræn er bare ét naturareal ud af forsvarets mange arealer. Forsvaret er nemlig Danmarks største jordbesiddere med i alt 33.000 hektar jord.

FAKTA: Naturens Dag

• Naturens Dag er Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådets mærkedag for naturoplevelser.
  • Formålet er at åbne naturen for børn og voksne og inspirere til at bruge naturen endnu mere resten af året.
  • Selvom det hedder Naturens Dag, så varer det faktisk en hel uge. I løbet af skoleugen d. 7. – 11. september tager skoler og dagtilbud nemlig forskud på naturbegejstringen og sender godt 170.000 børn ud i naturen. Naturens Dag kulminerer søndag d. 13. september med godt 240 offentlige naturarrangementer i hele landet under temaet ’Vild i naturen’.
  • Naturens Dag har eksisteret siden 2004.
  • Naturens Dag er støttet af Nordea-fonden.
  • I 2019 deltog godt 180.000 børn på Naturens Dag i løbet af hverdagene, mens ca. 70.000 danskere mødte op på Naturens Dag om søndagen.

PRESSEFOTOS

Charlotte Juul, projektleder i Danmarks Naturfredningsforening