Første podieplacering til det danske SailGP-hold

Det danske SailGP-hold endte på en samlet tredjeplads ved det britiske grand prix i SailGP, som blev afholdt i Plymouth lørdag og søndag. Det er første gang, det ROCKWOOL-sponsorerede danske hold ender på podiet i SailGP.

Det danske SailGP-hold fik en tredjeplads ved det britiske grand prix i Plymouth og sikrede sig dermed holdets første podieplacering nogensinde.

Efter en samlet tredjeplads i de indledende sejladser skulle det danske hold kæmpe mod Australien og New Zealand i finalesejladsen. Her så det længe rigtig godt ud for den danske båd, men et skift i vinden betød, at det danske hold næsten gik i stå, mens New Zealand kunne sejle forbi og sikre sig sejren i det britiske grand prix foran Australien.

”Vi er selvfølgelig enormt stolte af, at vi endelig lander den podieplacering, men lige nu fylder ærgrelsen også lidt, da vi lå rigtig godt til i finalesejladsen. Men om et par timer, så er jeg sikker på, at det bliver stoltheden, der fylder,” siger den danske skipper, Nicolai Sehested.

Podieplaceringen blev sikret gennem tre flotte afsluttende sejladser i de indledende runder, som alle tre resulterede i andenpladser, og særligt den sidste sejlads blev spændende, hvor man skulle ende to placeringer foran den britiske hjemmebanefavoritter med legendariske Sir Ben Ainslie ved roret. Det blev først sikret på de sidste 100 meter af sejladsen, hvor en situation mellem den australske og britiske båd endte med at resultere i en straf til den britiske båd.

”Vi sejlede alt, hvad vi kunne i dag efter en lidt skidt start på grand prixet lørdag, og det resulterede heldigvis i den første podieplacering nogensinde for os. Men fremadrettet kan vi nok ikke regne med at lave tre andenpladser i træk, og det er derfor det er så vigtigt at sejle stabilt og ikke lave de der bundplaceringer, for det kræver så meget at komme ud af det igen,” siger Nicolai Sehested.

Perfekt optakt til København

Det danske hold fik med podieplaceringen en noget nær perfekt optakt til sæsonens næste grand prix, ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix på hjemmebanen i København.

”Det er klart, at sådan en tur i finalesejladsen giver blod på tanden i forhold til at prøve det igen, og forhåbentlig også med en endnu bedre slutplacering end i dag,” siger Nicolai Sehested.

ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix løber af stablen i Nordhavn i København d. 19. og 20. august, og det er altså et dansk hold, der kommer hjem til Danmark med masser af selvtillid og tro på tingene.

”Vi glæder os helt vildt til at komme hjem og vise de danske sportsfans, hvor vild sejlsport kan være, når 24 meter høje katamaraner svæver forbi tæt på land med op til 100 km/t. Og efter i dag er en plads øverst på podiet i København sikkert, hvad jeg vil drømme om, når hovedet rammer puden i aften,” siger Nicolai Sehested.

Billetter til ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix kan købes på Ticketmaster.dk.

Læs mere her.

Skipper på det danske SailGP-hold, Nicolai Sehested.