Første investering i styrket erhvervssamarbejde mellem Danmark og Grønland: 15 mio. kr. til grønlandsk guldmine

I marts 2019 søsatte Vækstfonden og Greenland Venture et styrket samarbejde som resultat af en aftale om vækstfinansiering til grønlandske virksomheder for 220 mio. kr. Nu er den første investering i samarbejdet realiseret i guldminen Nalunaq i Sydgrønland, og flere interessante sager er i pipelinen.

Vækstfonden og Greenland Venture offentliggør i dag den første fælles investering som led i den erhvervsaftale, der blev indgået i marts 2019 med formålet at sikre finansiering til vækst i Grønland. Med kapital fra den danske stat og Grønlands Selvstyre giver aftalen mulighed for finansieringer for op til 220 mio. kr.

”Vi glæder os over i dag at kunne offentliggøre den første investering som del af vores samarbejde, der skal understøtte grønlandske projekter og vækstvirksomheder. Investeringen sker i den sydgrønlandske guldmine Nalunaq,” siger Karsten Høy, direktør i Greenland Venture.

Sammen med bl.a. turisme og fiskeri er råstoffer et af de områder, som partnerne særligt ser muligheder i, og investeringen glæder derfor også Rolf Kjærgaard, direktør i Vækstfonden.

”Råstof- og minesektoren har stort potentiale i Grønland. Med investeringen her kan vi bidrage til, at Nalunaq-minen kommer vigtige skridt videre, og selskabet bag er klar til hurtigt at kunne gå i gang med produktion. Det vil bidrage til øget vækst og udvikling i Sydgrønland,” siger Rolf Kjærgaard.

Vækstfonden og Greenland Venture investerer parallelt hver 7,5 mio. kr. i den sydgrønlandske guldmine. Derudover deltager en række eksisterende investorer i kapitalrunden.

Nalunaq-minen har tidligere været i drift, hvilket betyder, at der allerede er etableret god infrastruktur omkring den.

”Arbejdspladserne i Nalunaq kan bidrage til ny og bæredygtig udvikling til gavn for alle i området. Investeringen her bygger således på de mange egenskaber, området har, og er et godt eksempel på en investering, der tager udgangspunkt i Grønlands unikke forhold,” fortæller Karsten Høy.

”Investeringen i Nalunaq er resultat af et tæt samarbejde mellem Vækstfonden og Greenland Venture, hvor en lang række kompetencer og lokalt kendskab er sat i spil. Vi har allerede nu flere investeringer og lån i pipelinen, og vi ser frem til det fortsatte samarbejde,” siger Rolf Kjærgaard.

For yderligere information:
• Nathali Selmeczi Lehmann, teamleder for Kommunikation og Samfundsansvar i Vækstfonden, på 2860 0113 eller nsl@vf.dk

• Karsten Høy, CEO i Greenland Venture, på telefon +299 55 82 97 eller karsten@greenlandholding.gl

Baggrund:
Vækstfonden er den danske stats finansieringsfond. Fonden medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed.
Greenland Venture A/S er et ventureselskab, der arbejder på forretningsmæssige vilkår, etableret og ejet af det grønlandske Selvstyre gennem Greenland Holding A/S med en samlet egenkapital på ca. 400 mio. kr.

I marts 2019 indgik den danske stat og Grønlands Selvstyre en aftale om styrket erhvervssamarbejde for 220 mio. kr. De 220 mio. kr. er tilvejebragt ved et indskud på 198 mio. kr. fra staten og 22 mio. kr. fra Selvstyret, hvoraf 100 mio. kr. tilføres Vækstfonden, øremærket til formålet og 100 mio. kr. indskydes i Greenland Venture; puljen til projektmodning fordeles med 10 mio. kr. til hver. Greenland Venture og Greenland Holding ejes 100 pct. af Grønlands Selvstyre.

For mere information om aftalen: https://vf.dk/nyheder/2019/220-millioner-kroner-til-groenlandsk-vaekst-er-nu-paa-plads/

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2018 tilsammen mere end 65.500 ansatte.